Myne Søe-Pedersen: Writing

TIDLIGERE UDSTILLING

13. april 2012 - 29. maj 2012 Entrégalleriet
Myne Søe-Pedersen Untitled (Desk #2) (Udsnit)
Myne Søe-Pedersen Untitled (Desk #2) (Udsnit)

Udstillingen Writing af Myne Søe-Pedersen kredser om det at tilegne sig viden, miste viden og at sætte spor. I enkle, stramt komponerede billeder af tavler og gamle skoleborde henter hun de ubevidste spor, vi alle efterlader i verden, frem til overfladen – i billedet og i bevidstheden.

Nogle aftryk sætter vi bevidst som betydningsfulde tilkendegivelser af vores eksistens, tanker og handlinger. Andre fremkommer, uden at vi tænker over det og uden at vi tillægger dem nærmere værdi. Det er netop de uanselige, ubemærkede spor Søe-Pedersen henleder vores opmærksomhed på ved at fotografere mønsteret af huller efter tegnestifter i en opslagstavle eller tavlesvampens hvide strøg på tavlen. Fælles for de forskellige spor, er, at den fysiske handling, der ligger til grund peger ud på en kollektiv kropslighed.


Foto: Untitled (Blackboard #2) (Udsnit)

Flader og abstraktioner

I Søe-Pedersens arbejde finder man en konsekvent undersøgelse af det fotografiske medium og hvad der sker i oversættelsen fra den 3-dimensionelle virkelighed til den 2-dimensionelle flade. Derfor er billederne i udstillingen også skabt med en teknik, så motiverne fremstår uden dybde og insisterer på et fokus på overfladen.

I de skarpe flader træder de mindste detaljer tydeligt frem for øjet, men ved på den måde at koncentrere sig om fladen, løfter Søe-Pedersen også tavler og borde ud af deres oprindelige kontekst og skaber en abstraktion i det konkrete, der peger ud på fællesmenneskelige begreber som historie, lærdom, erindring og glemsel.

Glemsel og arkæologiske snit i tiden

To former for spor tegner sig i udstillingens værker. I tavlerne finder man spor efter information, der ikke findes mere. Tavlesvampens vej over tavlen skaber et mønster af udviskninger, der minder om alt det, der forsvinder og forvitringen af erindring og viden i vores bevidsthed.

Anderledes håndgribelige og varige er de mange tegn og nedridsninger i de gamle skoleborde fra 1960’erne. Peter Belli står der eksempelvis med store vaklende bogstaver i en af bordfladerne og giver et glimt ind i den samtid, det blev skrevet i. På den måde kommer billederne af bordene til at fremstå som arkæologiske snit, der tegner et tidsbillede set fra skolebænken.

Udstillingen er skabt af Myne Søe-Pedersen i samarbejde med Det Kongelige Bibliotek.

Se mere på kunstnerens hjemmeside

Mød Myne Søe-Pedersen til artist talk d. 2. maj kl. 17 i Søjlesalen 

 

Udstillingen er afsluttet