Jesper Bræstrup Karlsen: Kunsten at skrive børne-/ungedramatik

Danmarks største teatereksportvare er børneteater. Jesper Bræstrup Karlsen fortæller om bevægelsen fra det dramatikerløse gruppeteater i 1960’erne til oprettelse af en særlig dramatikeruddannelse.

Jesper Karlsen ved havet

Foto: Jesper Karlsen

Børneteater i Danmark opstod i 1960’erne i opposition til det etablerede teater og særligt i forhold til det klassiske tekstteater. Børneteatergrupperne skabte manuskripter ved at improvisere teksten frem og lade én fra gruppen nedskrive det. En kollektiv skabelsesform der i fagtermer hedder "devising".

Børneteatret udviklede sig, og der blev behov for egentlige dramatikere. I 1997 blev Børneteatersammenslutningens Dramatikervæksthus oprettet for at styrke udviklingen af dramatik til børn og unge. Dramatiker og kunstnerisk leder af Dramatikervæksthuset, Jesper Bræstrup Karlsen, fortæller om børneteaterdramatikkens historie og om at skrive til børn og unge.

Om dansk børne- og ungdomsteater

Jesper B. Karlsen fortæller om udviklingen af teater for børn og unge i Danmark, og hvordan man skriver dramatik til dem.

Hvordan skriver man dramatik for børn og unge?

Som en tommelfingerregel skal de børn og unge, man skriver til, kunne spejle sig i teksten. Det kan være vanskeligt med voldsomme historier, fordi de ikke har den samme erfaringshorisont som voksne. Jesper Bræstrup Karlsen fortæller, hvordan “1960’ernes gruppeteater viste, at der ikke er noget, man ikke kan fortælle for børn […] Det handler blot om måden, det gøres på." 

Børne-/ungeteatret Teatret Møllen er kendt for at arbejde med det, der kaldes metalag. Det vil sige, at skuespilleren spiller en rolle, men også kan springe ud af historien og kommentere på det, rollen gør, ved at stille spørgsmål til rollen, som publikum kunne finde på at spørge om. Det kan man blandt andet læse i "Lenny & George" af Gitte Kath, der er en bearbejdning af John Steinbecks roman "Mus og mænd", der handler om mord, magt og den amerikanske depression.

Teater er jo en kollektiv kunstart. Det er utrolig vigtigt, at vi er sammen […] når man oplever et stykke scenekunst. […] Men det kan også være en utrolig spændende litterær oplevelse at læse dramatik, fordi man er alene og sin egen instruktør.

Jesper Bræstrup Karlsen

Om at læse børne-unge dramatik

Teater er noget, der opleves i et fællesskab, men det at læse dramatik foregår alene. I et teatermanuskript er der så meget, der ikke står direkte i teksten, men som man er nødt til at forestille sig. Jesper Bræstrup Karlsen forklarer: “Dramatik er en slags halvkonserves. Det er ikke færdigt, men det er lavet. Så der skal gøres et eller andet ved det. Man skal fylde hullerne ud." 

Med Det Kgl. Biblioteks aftalelicens er det muligt at læse børne-/ungedramatik, der før kun har været tilgængelig på læsesale. Jesper Bræstrup Karlsen siger: “Det, at man kan klikke sig frem, er helt fantastisk. Det har betydning for, hvor meget det bliver brugt […] Alle de kulturprodukter, der ikke er digitale, forsvinder imellem fingrene på os."

Jesper Bræstrup Karlsen anbefaler

  1. Ved siden af af Michael Ramløse
  2. Mus og Mænd - Lennie og George af Gitte Kath
  3. En kinamands chance af Jesper Bræstrup Karlsen
Jesper Bræstrup Karlsens egne værker

Om Jesper Bræstrup Karlsen

Jesper Bræstrup Karlsen er dramatiker og librettist med særligt fokus på børn- og unge. Han har vundet flere Reumertpriser og sidder i bestyrelsen for Danske Dramatikere. Han er kunstnerisk leder af Dramatiker væksthus, der er en særlig uddannelse for forfattere og dramatikere, der skriver for børn og unge.