Billede af indgangen til #DKgame spiludstillingen på Det Kgl. Bibliotek.

Foto: Malthe Ivarsson

#DKgame – en udstilling bliver til

#DKgame, den nye udstilling i Den Sorte Diamant, præsenterer den usædvanlige spændvidde i dansk computerspil. Og det fylder.

Den kræver plads, udstillingen om dansk computerspil, der fra juni 2023 indtager det meste af Den Sorte Diamants nederste etage. Stor i skala fordi det er første gang, Det Kgl. Bibliotek skildrer spillets historie med afsæt i den samling, spiludviklerne afleverer til, når de laver et nyt. Men også for at vise spil som et mangesidigt kulturprodukt.

Vi synes, det er på tide, at spillet bliver inviteret ind på de bonede gulve.

Christina Back, Det Kgl. Biblioteks udstillingsarkitekt

En af grundene til, at udtryksformen ikke har været traditionelt inventar på museerne, er netop dens flertydighed, mener hun. “Alle, der arbejder seriøst med computerspil, arbejder seriøst med en æstetik. Men det er ikke kun en kunstform, vi skal lære at anerkende, ligesom vi gjorde med fotografi og video. Det er også underholdning og esport og en milliardforretning. Udstillingen forsøger at samle de dele af fortællingen.”

Billede af en dreng, der står med VR-biller på og en controller i hånden.

Foto: Malthe Ivarsson

Den ene måde at være i udstillingen er at følge computerspillets udviklingshistorie. Den anden er at spille sig vej via fem spil, heriblandt Tiger Mission, det tidlige hit til Commodore 64, og What The Bat?, et af de nyeste VR-spil, der udskifter spillerens hænder med baseballbat.

“Vi vil give plads til, at man prøver spillene på tværs af generationer, og taler om, hvad de kan. Er det et rigtigt venskab, hvis man mødes online i et spil? Hvornår er skærmtid en del af læring? Med udstillingen vil vi åbne for de her diskussioner blandt vores gæster,” siger Christina Back.

Spillet bliver aldrig færdigt

1960’erne er start-årtiet, hvorfra ganske få spil er udstillet - udbuddet dengang var lille - men det tog hurtigt fart. 1970’erne bød på sportsspil forbeholdt de få, men flere fik adgang til en computer og et voksende udvalg af actionspil i 1980’erne. De lå i forlængelse af spillene i arkadehaller og lovede nogle gange mere end de leverede, fortæller Jakob Moesgaard, der er ansvarlig for spilsamlingen på Det Kgl. Bibliotek.

“Indpakningen af spillene viste helt udfoldede universer med rumpistoler eller helikoptere, og det var virkelig en iscenesættelse af de enkle pixels, der mødte publikum på skærmen.”

Med 1990’erne fulgte større tekniske muligheder, da spil begyndte at udkomme på cd til folks mulitimedie-pc’er, der kunne trække bedre grafik og lyd. Spil som Cirkeline og Magnus og Myggen videreførte traditionen for seriøs børnekultur kendt fra DR, men ellers gik udtryksformen i helt nye og egne retninger. Internet og mobilplatforme gav i de følgende årtier flere kanaler til at nå brugerne. En af udløberne var succeser, der rakte videre end Danmark. Udstillingen dykker ned i det danskproducerede spil Hitman om lejemorderen Agent 47, der blev en så stor celebrity, at han fik egne Hollywood-film, og Subway Surfers, downloadet fire milliarder gange og et af de mest populære mobilspil nogensinde. Sidstnævnte indkapsler, hvordan spilformatet er i konstant forandring.

Billede af børn, der spiller computerspiller fra Subway Surfers på en stor skærm.

Foto: Malthe Ivarsson

Subway Surfers bliver løbende opdateret med nye baner, og det illustrerer en af de udfordringer, vi møder ved nutidens digitale spil. Vi kan have en version med i vores samling, men vi kan ikke hævde, det er den endelige, for spillet bliver aldrig færdigt,” siger Jakob Moesgaard.

Computerspilssamlingen

#Dkgame tager udgangpunkt i Det Kgl. Biblioteks computerspilsamling. Det hele begyndte i 1998, hvor ”computerspil og andre interaktive værker” blev indført i pligtafleveringsloven. Det vil sige den lovgivning som fortæller, hvilke medier der skal afleveres på Det Kgl. Bibliotek. I 2005 blev lovgivningen revideret til også at inkludere materiale offentliggjort online. Hermed var grundlaget for den nuværende computerspilsamling skabt.

Billede inde fra #DKgame udstillingen.

Foto: Malthe Ivarsson

De tidligste dele af samlingen består udelukkende af spil på fysiske medier, mens de nyere dele hovedsageligt består af de mange danske spil der udgives online til computere, smartphones og tablets. Udviklingen i både produktions- og distributionssystemer resulterer i, at mængden af danske computerspil stiger støt år for år.

Samlingen er ikke komplet, men rummer dog spil af enhver art og genre. Vi skeler ikke til det enkelte spils kvalitet, salgstal eller lignende, når vi indsamler og bevarer dem. Ønsket er at give så fyldestgørende et overblik som muligt af nutidens digitale kultur.  

I #DKgame hiver vi nogle af de mest spændende historier i samlingen frem. Du kan besøge udstillingen i Den Sorte Diamant i København fra 23. juni 2023 til 13. januar 2024.