Halfdan Pisket

tirsdag 24. oktober 2017 kl. 17:00 Rotunden
Halfdan Pisket er i samtale med journalist Johanne Mygind i udstillingen 'Blinde Vinkler' i Rotunden. Foto: Mikael Müller/pressefoto
Halfdan Pisket er i samtale med journalist Johanne Mygind i udstillingen 'Blinde Vinkler' i Rotunden. Foto: Mikael Müller/pressefoto

Arrangementet er en del af efterårets serie: Kolonialisme, racisme og migration

KØB BILLET

 Standard  80 kr.
 Diamantklub  60 kr.
 Student  30 kr.

 

 

  Månedligt nyhedsbrev:
Kultur i Diamanten


Følg os:
Instagram

Stærke billeder og sparsomt sprogbrug er kendetegnende for Halfdan Piskets værker. Hans grafiske romaner har oftest tættegnede kasser udstyret med en voice over i stedet for talebobler. De rummer desuden en underliggende uro og beskæftiger sig med svære temaer, såsom familierelationer, traumer, identitet, migration og følelsen af fremmedhed.

"Han har en stærk sans for billedets kraft og samtidig en disciplin, der gør ham i stand til at fastholde sit visuellt prægnante, dragende udtryk på tværs af mange sider," skriver tegneserieforfatter, -blogger og -anmelder Matthias Wivel, som har anmeldt tre af Piskets værker for dagbladet Information.

Dertil kommer, at Pisket hverken er bange for at gå i clinch med konventioner eller for at berøre tunge emner i sin kunst.

Arrangementet foregår i udstillingen Blinde Vinkler som en del af efterårets tema om kolonialisme, migration og racisme i samtale med Johanne Mygind, der er journalist på Weekendavisen, hvor hun bl.a. beskæftiger sig med køn, migration og litteratur.

 

Den 32-årige kunstner har især vundet anerkendelse for Dansker-trilogien om sin egen far, James Pisket, som det har taget ham tre år at færdiggøre. Den sort-hvide serie inkluderer værkerne Desertør, Kakerlak og Dansker. Værkerne er delvis en afklaring over farens liv, dels en fiktiv undersøgelse af, hvad det vil sige at føle sig fremmed.

Hovedværk
Under overskriften 'Indvandrerfortælling er et hovedværk i dansk tegnehistorie' skrev Kim Skotte i 2016 i Politiken:
'Halfdan Piskets tegnede trilogi om sin fars rejse fra tyrkisk indvandrer til en slags dansker er en grafisk voldsom, intens og intim fortælling, der ikke er set lignende herhjemme.'