Christian Ihle Hadland i serien Pianister i Diamanten

Et af tidens varmeste navne fra den unge, internationale elite med et alsidigt program og musik af Bach, Janáček, Thoresen og Rachmaninov

billedetekst som læses af skærmlæser Foto: Kim Laland

Den norske pianist Christian Ihle Hadland har det seneste årti etableret sig som en sand og mesterlig solist. Hans delikate, raffinerede og særegne stil har ført ham til nogle af de mest prestigefyldte scener i verden. Han har tidligere gæstet Den Sorte Diamant, først som solist med DiamantEnsemblet og senest med den danske cellist Andreas Brandelid. Hadland er et sandt vidunderbarn, og allerede som 11-årig påbegyndte han konservatoriet. Han havde sin professionelle koncertdebut med Det Norske Radioorkester, da han var 15 år. Og i 2011 tog hans internationale karriere for alvor fart, da han blev udvalgt til BBC New Generation Artists, som bl.a. udmundede i koncerter med alle fem BBC-orkestre. 

Til denne koncert opleves Hadland i et alsidigt program, der viser hans mange forskellige kvaliteter. Koncerten begynder med den storslåede Partita nr. 6 i e-mol af J. S. Bachs, herefter følger den tjekkiske komponist Leoš Janáčeks klaversonate Fra Gaden, som er en musikalsk skildring af komponistens erindringer fra urolighederne mellem det tjekkiske folk og det Østrig-Ungarske imperiums undertrykkende magt. Sonaten skildrer det tragiske drab på den 20-årige tjekkiske arbejder František Pavlík, under en fredelig demonstration for et tjekkisk universitet i Brno d. 1. oktober 1905. 

Anden del af koncerten indledes med den norske komponist Lasse Thoresens klaverstykke Solspill. Et værk skrevet i 1983 i en tid, hvor han boede i bjergdalen Sakumsdalen uden for Lillehammer. Her blev han inspireret af en lokal fotograf og af spillemændene i egnen, og han forsøger at transformere spillemændenes musik ved at zoome ind på musikken ligesom en kameralinse, således at detaljen springer frem, og helheden bliver usynlig. 

Koncerten slutter af med manér; Sergej Rachmaninovs klaversonate nr. 2 op. 36 i b-mol. Den demonstrerer i overflod de kvaliteter i hans musik, der gør den evigt appellerende. Ved premieren i Moskva d. 3. december 1913 skrev anmelderen Boris Tyuneuev, at klaversonaten var ’begavet komponeret, talte til lytterens intellekt, og udtrykte en særlig indadvendthed, alvor og selviagttagelse.’  

Tirsdag 14. maj 2019 kl. 20:00 i Dronningesalen - KØB BILLET HER

Program:
J. S. Bach                            Partita nr. 6 i e-mol

Leoš Janáček                      Klaversonate Fra Gaden

–  Pause –

Lasse Thoresen                   Solspill

Sergej Rachmaninov          Sonate nr. 2 i b-mol 

Pianister i Diamanten er støttet af Beckett-Fonden.