FIRE LATINSKE MOTETTER (1991)

Tilbage til værkfortegnelsen

For blandet kor (SSATB).

Motet nr. 1 og 3 kan opføres separat for lige stemmer (SSA el. SAT)

1.VÆR IKKE TAVS – to versioner: I og II (1991) – for SSA el. SAT.

2. JEG RÅBER TIL DIG – SSATB (1991).

- for SSATB

3. DINE ELSKELIGE BOLIGER (1991) – for SSA el. SAT.

4. NU JUBLER MIT HJERTE (1991) – for SSATB

Tekster: bibelske (i dansk oversættelse)

Indgår i #1992.1 KORBOGEN (justeret for småfejl i forhold til først trykte version, den såkaldte ”Egtved-udgave”).

Komponeret til Folkekirkens Ungdomskor.

Varighed: 8’

Værknummer: 261a


VÆRKNOTE: FIRE LATINSKE MOTETTER (1991) – for blandet kor.

1.Vær ikke tavs (for SSA eller SAT),

2. Jeg råber til dig (for SSATB),

3. Dine elskelige boliger (for SSA/SAT),

4. Nu jubler mit hjerte (for SSATB),

Alle fire motetter bygger på første motets enkle, pentatone startmotiv. Salmeteksternes polaritet mellem det klagende og de jublende viser sig musikalsk i motivets forskellige iklædninger – fra den dystre japanske (døds-)toneart i 1. og 2. motet, til de mere lyse, celebrerende udtryk i hhv. den kendte kinesiske femtoneskala og den indonesiske “pelog”-skala i 3. og 4. motet. De stemnings-skabende skalaer drejer (ligesom teksten) ind og ud mellem hinanden; ved blot et par toneskift ændres sorg til glæde, idyl til katastrofe.

De fire motetter (for 3 og 5 stemmer), der udspringer af traditionelle, latinske tekster, sunget på dansk, komponeredes til Folkekirkens Ungdomskor i forbindelse med min udnævnelse til Årets Kor-komponist 1992.

Motetterne kan opføres hver for sig, men den tekstlige forbindelse gør dem egnede til en samlet opførelse.

Per Nørgård (1998)

PROGRAMME NOTE: FOUR LATIN MOTETS (1991) – for mixed choir.1. Ne obsurdescas mihi – Vær ikke tavs (a 3, for SSA or SAT),2. Ad te Domine clamabo – Jeg råber til dig (a 5, for SSATB), 3. Quam dilecta tabernacula tua – Dine elskelige boliger (a 3, for SSA/SAT),4. Exultavit in Deum – Nu jubler mit hjerte (a 5, for SSATB)

All four motets are based on the simple, pentatonic initial motif of the first motet. Like the polarities between lamentation and jubilation in the hymn texts, the motif appears in various disguises, from a gloomy “Japanese (death-)mode” (first and second motet) to the lighter, celebratory forms in the familiar Chinese pentatonic scale and the Indonesian “pelog” scale (third and fourth motet). The mood-creating scales weave, like the text, in and out of each other; just a few changes in notes change grief to joy, idyll to catastrophe.A latin version of the motets (originally with Danish text, 1991) was made in 1998 by Per Nørgård and Ivan Hansen. The motets may be performed individually, but the small changes and relations between the motets calls for a performance of all four.

Per Nørgård