Musikkens Ansigter: Fra cembalo til koncertflygel – en rejse gennem klaverets udvikling
KUN FOR ÅRSKORTHOLDERE – Kom med ind i musikkens maskinrum med musikkens ansigter.
Hvordan lød Bachs Fugaer oprindeligt? Hvilken lyd havde Mozart i ørerne, da han skrev sin fantasi i c-mol? Og hvorfor ville Chopins klaverklang næppe kunne have eksisteret i 1780’erne?
Når Alexander Melnikov stiller fem vidt forskellige tasteinstrumenter op i Dronningesalen, åbner han ikke blot for en enestående koncertoplevelse. Han giver os en rejse gennem klaverets egen historie og åbner for en sjælden chance til at høre musikken, som den faktisk kunne have lydt i komponisternes egen tid.
I dette foredrag giver Katrine Nyland Sørensen en levende introduktion til klaverets udvikling fra Bach til Schnittke - og til de instrumenter, Melnikov bringer med sig. Foredraget giver et overblik over instrumenternes særpræg, deres lyd og deres betydning, og klæder publikum på til at opleve Alexander Melnikovs koncertprogram Many Pianos med helt nye ører.
Katrine Nyland Sørensen er formidler, foredragsholder og podcastproducent. Efter mange år som vært og redaktør i DR P3, P2 og P1 driver hun nu sit eget formidlingsbureau, Sørensen Stories, med fokus på musik, kulturhistorie og videnskabsformidling.
Musikkens ansigter
Der foregår utrolig meget inden vi som publikum sætter os behageligt til rette i Dronningesalens stole for at opleve et stykke musik. I vilkårlig rækkefølge – musikeren skal uddannes, musikken skal skrives og indstuderes, instrumentet skal bygges, programmet trykkes og så videre. Musikkens ansigter går bag om musikken, og sætter scenen for at Diamantklubben kan møde komponister, musikere eller forskere der vil fortælle om processen inden musikken kan klinge til publikums fornøjelse.