Klang Festival 2025
Kom til performance på havnekajen, ”stillekoncert” i Atrium og koncert i Dronningesalen med Ensemble Intercontemporain!
Program
18:00 på Havnekajen: Alireza Ostovar (IR)
(Kræver ikke billet)
19:00 i Atrium: Bastard Assignments
(Høres kun med hovedtelefoner - kræver billet)
20:00-22:00 i Dronningesalen: Ensemble Intercontemporain
(Kræver billet)
Koncerten i Dronningesalen varer 2 timer inkl. pause.
Klang Festival – Copenhagen Experimental Music er Danmarks største festival for eksperimenterende musik. Hvert år præsenterer festivalen koncerter og performances i Den Sorte Diamant, og i år er der hele tre oplevelser i vente. Vi glæder os til at byde velkommen til en fantastisk aften i den eksperimenterende musiks tegn!
18:00 på Havnekajen: Alireza Ostovar
Iranske Alireza Ostovars musikperformance Saz-e Shekaste (”Broken Instrument”) knytter sig til hans minder om fortiden, herunder særligt barndomsminder med sin far fra hjemlandet Iran. Ostovars far var fascineret af både at spille og lytte til traditionel iransk musik, og han gav kærligheden til dette videre til sin søn. Værkets titel referer til, at Ostovar i over 12 år bar en ødelagt iransk sitar (sehtar) rundt i Europa for at finde én, der kunne reparere den. Selv efter at have købt en ny beholdt han den gamle. På den måde sætter forestillingen spørgsmålstegn ved, hvad det vil sige at holde fast i fortiden.
Titlen refererer også til en sang af samme navn af diva-sangeren Delkash, en af de mest ikoniske sangere i Iran i 1940-1960’erne. Med bl.a. live-elektronik, kassetteafspillere og synthesizere er Saz-e Shekaste en personlig udforskning af, hvad det vil sige at gemme fortiden i nutiden.
19:00 i Atrium: Bastard Assignments
Efter Ostovars performance spiller tre musikere fra gruppen Bastard Assignments op til stillekoncert og lydvandring i Atriet. Værket Chambers in chambers er skrevet af norske Martin Hirsti-Kvam særligt til Bastard Assignments og Klang Festival 2025. Hirsti-Kvam (f. 1991) er en norsk komponist, som særligt arbejder med konceptuelle værker, der ofte inkorporer elektronik og teknologi, visuelle elementer og sampling i dialog med livemusikere.
Chambers in chambers er et stedsspecifikt lydværk for publikum og ensemble, som kombinerer binaural lydteknik med virtuelle soundscapes, der opleves gennem hovedtelefoner. Koncerten er altså kun hørbar med hovedtelefoner.
Værket har sit startpunkt i den amerikanske komponist Alvin Luciers (1931-2021) værk Chambers (1968), hvor forskellige steders lyd er optaget og ”transplanteret” ind i mindre ”transportable resonansmiljøer” – eller kamre, som fx tepotter, kasser, skåle osv. I dette nye værk bliver Luciers transportable kamre gennem hovedtelefonerne taget med ind i nye lydlige ”steder”, og resultatet er en polyfoni af reallyde og sammensatte steder, af ægte og forestillede situationer, af fortid og nutid. Musikken opføres live af Bastard Assignments i Atriet. Lån et par hovedtelefoner, og udforsk Den Sorte Diamant med uropførelsen af Chambers in chambers i ørene.
20:00 i Dronningesalen: Ensemble Intercontemporain
Dagens program afsluttes med manér af franske Ensemble Intercontemporain. Fire musikere fra ensemblet opfører værker af otte forskellige komponister fra bl.a. Japan, Kina og Frankrig i forskellige konstellationer. Programmet er kurateret af den klassiske sanger og performer Ly Tran, og præsenterer først hvert ensemblemedlem individuelt, før de mødes og sammen afslutter programmet med uropførelsen af en helt ny kvartet af Bertrand Chavarria.
Medvirkende
Alireza Ostovar (IR)
Ali (Reza) Ostovar (f. 1987) er en iransk interdisciplinær kunstner og komponist. Han har bl.a. samarbejdet med performancekunstneren Marina Abramović og er medstifter og kunstnerisk leder af TEMBER Ensemble, der mixer elektronik og traditionelle iranske instrumenter. Ostovar har studeret klaver på konservatoriet i Teheran og blev siden grebet af elektronisk musik og musikkomposition. Han har både studeret elektronisk musikkomposition på Santa Cecilia konservatoriet i Rom, elektroakustisk musik på IRCAMs Manifest Academy i 2017 og “Integrative Composition” på Folkwang University of the Arts i Essen i 2018. Som komponist arbejder han med transkulturelle og sociale temaer, og sammenfletter den iranske musiktradition med elektroniske elementer.
Bastard Assignments (UK)
Bastard Assignments er en kvartet med base i London bestående af komponist/performerne Timothy Cape, Edward Henderson, Caitlin Rowley og Josh Spear. De fire medlemmer mødte hinanden på Trinity Laban i 2013, hvor de studerede musikkomposition, og sammen laver de eksperimentel musik og arbejder indenfor bl.a. koncertmusik, tekst, video og improvisation. Denne aften uropfører de Martin Hirsti-Kvams værk Chambers in chambers, som er skrevet til kvartetten i forbindelse med Klang Festival 2025.
Ensemble Intercontemporain (FR)
Ensemble Intercontemporain blev grundlagt i 1976 af komponist og dirigent Pierre Boulez, der anses for at være en af de vigtigste komponister i anden halvdel af det 20. århundrede. Ensemblet består af 31 solister, der alle deler en passion for musik fra det 20. og 21. århundrede. Som ensemble er deres formål at optræde og formidle musik til både den nye generation af musikere og til det bredere publikum, samt selv at skabe ny musik i tæt samarbejde med komponister. Denne aften kan du høre fire musikere fra ensemblet i både soloværker og sammen i forskellige konstellationer.
Solister i Ensemble Intercontemporain: Éric-Maria Couturier, cello, Marceau Lefèvre, fagot,Lucas Ounissi, trombone, Hae-Sun Kang, violin
Kurator på programmet: Ly Tran, klassisk uddannet sanger og performer.
Om Klang Festival
Klang Festival – Copenhagen Experimental Music er Danmarks største festival for eksperimenterende musik. Med en tværkunstnerisk profil, publikum i fokus og stærke nationale og internationale samarbejder præsenterer festivalen et bredt udsnit af kunstmusik. Klang afholder årligt op mod 30 koncerter og arrangementer i hovedstaden.