Concerto Copenhagen i Dronningesalen
Afholdt
Concerto Copenhagen i Den Sorte Diamant.

Foto: Ditte Valente

Concerto Copenhagen - Genskabt Bach, Bach Genskabt!

Concerto Copenhagen udfordrer og udvider vores forståelse af den store mester!

Program

Johann Sebastian Bach (1685-1750):


Koncert XII (efter Orgelsonate nr. 6, BWV 530)

Arrangeret af Antoine Torunczyk
 

Obokoncert i g-mol (efter BWV 1056 og BWV 156)
 

Koncert for 3 violiner i D-dur (efter BWV 1064)
Arrangeret af Christian Hogwood
 

Pause
 

Koncert XI (efter Orgelsonate nr. 5, BWV 529)
arrangeret af Antoine Torunczyk
 

Fløjtekoncert i h-mol
 

Sinfonia BWV 1045

Eftermiddagens program byder på en række tabte, ukendte, bearbejdede eller sjældent hørte koncerter af Johann S. Bach. Bach har haft samme betydning for musikken, som Shakespeare for litteraturen og Newton for fysikken; meget af hans musik har ikonisk status! Concerto Copenhagen har her sammensat et program af forskellige rekonstruktioner, arrangementer og fortolkninger af Bachs musik, som udfordrer og udvider vores forståelse af barokkens store mester!

Brandenburg-koncerterne som forbillede

Inspireret af J.S. Bachs egne omskrivninger og hyppige genbrug, har Concerto Copenhagens egen oboist Antoine Torunczyk – i tæt samarbejde med Concerto Copenhagens øvrige musikere – instrumenteret to af Bachs orgelsonater med Brandenburg-koncerterne som forbillede. Hver af de nye instrumental-koncerter har, som Brandenburg-koncerterne, forskellige instrumenter i forgrunden, som en form for solister, mens de øvrige akkompagnerer og kommenterer. Ligesom i Brandenburg-koncerterne høres mere sjældent anvendte instrumenter, her obo da caccia, viola d’amore og violoncello da spalla, og de bruges – igen med inspiration fra Bach selv – med stor variation både klangligt og som funktion. Den trestemmige orgelmusik skulle hermed gerne
fremstå lys, let og transparent, med en bred palet af farver fra de mere eksotiske barokinstrumenter.
 

Sinfonia i D-dur BWV 1045 er for så vidt ikke ”genskabt”, da den er delvis original fra Bachs hånd. Men satsen er ufuldendt, idet den sidste del mangler. I vores version er det Lars Ulrik Mortensen, der har udarbejdet et bud på, hvordan den kan have lydt. Hvilken sammenhæng denne sinfonia har skullet indgå i, er uklart. Den kunne være tænkt som første sats i en kantate, der ikke blev til noget. Den meget virtuose solostemme for violin kunne også pege i retning af at være en sats i en violinkoncert. Festlig musik er det i hvert fald!

 

Obokoncert i g-mol og Koncert for tre violiner i D-dur bygger begge på koncerter for cembalo. Obokoncerten, der også kendes som violinkoncert, er genskabt ud fra cembalokoncert i f-mol BWV 1056. Det er måske den bedst kendte af cembalokoncerterne, især på grund af den smukke, langsomme 2. sats, med det karakteristiske, rolige akkompagnement under den frit fabulerende, solistiske melodi. Netop denne sats genbruger Bach i kantaten ”Ich steh mit einem Fuss im Grabe” BWV 156, ligeledes med oboen som solo-instrument. Koncert for tre violiner i D-dur er samme musik som Koncert for 3 cembaloer i C-dur, BWV 1064. Spillet på obo og violiner fremstår de melodiske linjer i musikken helt anderledes, da man jo på et melodi-instrument kan forme og bære tonen betydeligt mere end på et cembalo, hvor tonen dør ud kort anslaget.
 

Den rekonstruerede Fløjtekoncert i h-mol er på en måde mere ”original” – og så alligevel ikke. Koncerten er sat sammen af forskellige satser fra tre verdslige kantater af Bach. Første sats er lig med førstesatsen, sinfonia, fra kantaten ”Non sa che sia dolore” BWV 209 fra 1747, hvor fløjten har en solistisk rolle. Anden sats er en arie for sopran, fløjte og strygere fra kantaten ”Durchlauchtster Leopold” BWV 173a fra 1722, men i denne version spilles sopranstemmen på fløjte. Også sidste sats er egentlig en arie fra kantaten med den lidet mundrette titel ”Vereinigte Zwietracht der wechselnden Saiten” BWV 207.1 fra 1726. Også her spiller fløjten sangstemmen.
 

Medvirkende


Concerto Copenhagen

Concerto Copenhagen har siden de første koncerter i 1991 udviklet sig til at være Skandinaviens førende orkester inden for den tidlige musik – barokken, klassikken og den tidlige romantik. Med kunstnerisk leder, dirigent og cembalist Lars Ulrik Mortensen i spidsen er Concerto Copenhagen blevet identisk med en særlig metodisk tilgang til arbejdet med det historiske materiale. Orkestret forener kunstnerisk autenticitet og innovation – gennem originale og kompromisløse fortolkninger får musikken nyt liv og fornyet relevans for et moderne publikum. Siden 1999 har samarbejdet mellem Concerto Copenhagen og Lars Ulrik Mortensen ført til spændende kunstneriske og musikalske rejser – værdsat og rost af publikum og kritikere verden over.

Lars Ulrik Mortensen

Lars Ulrik Mortensen er cembalist, dirigent og har været kunstnerisk leder af Concerto Copenhagen siden 1999. Mortensen har været aktiv som dirigent i 25 år, og i snart tyve år har han arbejdet eksklusivt med periodeinstrumenter og original opførelsespraksis. Sammen med CoCo har Mortensen blandt andet indspillet musik af Bach, Händel, Kunzen, Muffat og Lumbye, og han har en aktiv rolle i CoCos kunstneriske, kreative og kulturelle identitet. Concerto Copenhagen og Lars Ulrik Mortensen blev Årets P2 Kunstner i 2022.

Til middag med kunstneren

Efter Concerto Copenhagens koncert kan du deltage i en langbordsmiddag i Salon – sammen med kunstnerne fra scenen.

 

To-retters menu:

 

Hovedret:

  • Lam, ramsløg, gulerod, løg, brændenælde
  • Jordskokker, kål, kørvel, purløg og persille
  • Kartoffel, løvstikke, creme fraiche

Dessert:

  • Rabarber, urter, marengs

Inkl. vin/drikkevarer 425 kr. pr. person. Kan købes via billetlugen.dk

Kultur i Diamanten

Hold dig opdateret om koncerter, talks, udstillinger, foredragsforestillinger og mange andre kulturtilbud i Den Sorte Diamant i nyhedsbrevet Kultur i Diamanten. Udkommer 1-2 gange månedligt.

Oplev også