Enken i spejlet ballet og scenografi af Kjeld Abell (1909-1961). Musik Bernhard Christensen (1906-2004). Koreografi og iscenesættelse Børge Ralov (1908-1981). Premiere 20. november 1934 på Det Kongelige Teater. I repertoire frem til 1952.
Enken i spejlet ballet og scenografi af Kjeld Abell (1909-1961). Musik Bernhard Christensen (1906-2004). Koreografi og iscenesættelse Børge Ralov (1908-1981). Premiere 20. november 1934 på Det Kongelige Teater. I repertoire frem til 1952.

Foto: Holger Damgaard (med filter fra Det Kgl. Bibliotek)

Titusinde teaterbilleder

Gennem Holger Damgaards titusinde unikke billeder fra de danske teaterscener dykker vi ned i teaterets historie i Danmark i perioden fra 1909 til 1940.

Holger Damgaard fanget midt i sit arbejde med skuespillere foran linsen.
Holger Damgaard (i midten) fanget midt i sit arbejde med skuespillere foran linsen. 

Foto: Ukendt

Holger Damgaard (1870-1945), pressefotograf ved Politiken, var den første i Danmark til systematisk at fotografere, hvad der blev spillet på de danske teaterscener. Han har med sine titusinde teaterbilleder for perioden 1909-1940 skabt en enestående visuel dansk teaterhistorie. Igennem Damgaards billeder kan man se, hvordan 1910’ernes nye landvindinger inden for sceneteknikken tog sig ud. De viser eksempelvis, hvordan skuespillernes spillerum på scenen blev udvidet, da scenen kunne belyses mere jævnt, og hvordan de kvindelige dramatikeres stykker blev iscenesat, da de stormede frem på de danske teaterscener fra 1880’erne og frem. Billederne sætter også 1920’ernes sceniske eksperimenter i kontrast til den udprægede visuelle realisme, der prægede hovedparten af dansk teater. I billederne fra 1930’erne ser man, hvordan modernismen slog igennem sammen med de politiske strømninger, der i mange andre europæiske lande var i fuld flor. 

I dag bruges teaterfotografier ofte til at indkapsle en stemning fra et stykke, og de produceres typisk inden premieren. Men Damgaards teaterfotografier afbilder opsætningerne på en ganske anden måde: han dokumenterede. Det vil sige, at det ofte var hele scenebilledet, der blev taget med settet en face. Derfor er Damgaards billeder, med deres store detaljerigdom, en sand guldgrube for forskerne i dag. Den systematiske dokumentation gør dem også enestående i international sammenhæng, og de er nu digitalt tilgængelige for alle og fri af ophavsretten.

Studerende fra Dramaturgi på Aarhus Universitet har været med til første fase af metadateringen i et crowdsourcing-forsøg, der gør det muligt at søge på billeder af f.eks. en bestemt skuespiller.