Ying-Hsueh Chen spiller til fejringen af 100-året for komponisten Xenakis
Ying-Hsueh Chen spiller Xenakis.

Foto: Malthe Folke Ivarsson

Xenakis 100 år - Komponisten, der forenede musik og arkitektur

Hyldest til den legendariske komponist Iannis Xenakis med blandt andet JACK Quartet, Ying-Hsueh Chen og Maciej Nerkowski.

Program

Atrium

  • Concret PH (1958) for elektronik 
  • Mikka (1972) for violin solo 
  • Ikhoor (1978) for strygetrio 
  • Bohor (1962) for elektronik

Dronningesalen

  • ST/4 (1956-62) for strygekvartet 
  • Mikka »S« (1976) for violin solo 
  • Tetras (1983) for strygekvartet 
  • Psappha (1989) for soloslagtøj 
  • Kassandra (1989) for baryton / psalterium og slagtøj

Varighed: 2 timer inkl. kort pause

Den legendariske fransk-græske komponist Iannis Xenakis ville i år være fyldt 100 år, og jubilæet fejres blandt andet i Den Sorte Diamant. I anledning af hans 100 års jubilæum kan man opleve en koncertrække, der lader hans musik udfolde sig i og spille sammen med ikonisk arkitektur rundt omkring i Danmark – bl.a. i Den Sorte Diamant. Koncertrækken bærer titlen Ancestral Modernism, og konceptet er skabt af slagtøjspiller, komponist og performer Ying-Hsueh Chen, som selv har et stort kendskab til Xenakis’ musik. 

Verdenskendte musikere med ekspertise i Xenakis’ musik samles denne aften om at give den vildest mulige oplevelse af hans banebrydende værker. Udover Ying-Hsueh Chen kan man opleve JACK Quartet og Maciej Nerkowski.  

En radikal komponist

Iannis Xenakis var den radikale komponist, der ikke kunne sættes i bås. På opfordring af hans lærer i Paris, Olivier Messiaen, begyndte han at overveje hvordan instrumental lyd kunne bygges, ligesom som en struktur er bygget uden ”sprækker og sømme” i konstruktionen. Han havde allerede en uddannelsesmæssig baggrund i musik, oldgræsk, matematik samt fysik og tog nu også arkitektur til sig. Han arbejdede en del år i Le Corbusiers studie, først som ingeniør og senere som designer, specialiseret i komplekse arkitektoniske modeller. Xenakis’ mesterstreg som komponist var at omsætte disse modeller til musik.  

Lyder dette meget ”højpandet”? Bag al denne konstruktionstænkning ligger Xenakis’ kongstanke: ”Lytteren skal gribes, og hvad enten han kan lide det eller ej, drages ind i lydens bane, uden nogen som helst forudsætning…”    

Koncerten begynder foran Dronningesalen i Diamantens Atrium med to af Xenakis’ elektroniske værker, tilpasset til Diamantens 12-kanals anlæg af Wayne Siegel. 

Medvirkende

JACK Quartet (US), strygekvartet 

Maciej Nerkowski (PL), bariton og psalterium 

Ying-Hsueh Chen (TW/DK), slagtøj 

Wayne Siegel (US/DK), lyddesign 

Koncerten er blevet til i samarbejde med Ying-Hsueh Chen, Copenhagen Architecture Festival (CAFx) og ArtFREQ.

Koncerten er støttet af Dansk Komponistforening, Koda Kultur, Dansk Tennis Fond, Solistforeningen af 1921, William Demant Fonden, Knud Højgaards Fond, og Art Music Denmark. 

Kultur i Diamanten

Hold dig opdateret om koncerter, talks, udstillinger, foredragsforestillinger og mange andre kulturtilbud i Den Sorte Diamant i nyhedsbrevet Kultur i Diamanten. Udkommer 1-2 gange månedligt.

Oplev også