Goebbels kamp mod forfaldskunst

Marc Chagall, Emil Nolde og Georg Grosz betragtes i dag som nogle af det 20. århundredes største malere, der har skabt æstetiske mesterværker inden for kubistisk og ekspressionistisk kunst. Men i slutningen af 1930’erne blev det stemplet som degenereret kunst.
”Forfaldskunst” kaldte propagandaminister Goebbels kunstværkerne, som han brugte i en skræmmekampagne, der skulle overbevise publikum om det samfundsnedbrydende og farlige i disse kunstneres arbejde. En kampagne som kulminerede med udstillingen ’Entartete Kunst’ i München i 1937, hvor 600 værker af en lang række samtidskunstnere blev vist til skræk og advarsel.   

Som en del af forårets tema i Den Sorte Diamant: Den Frie Tanke vil lektor i historie ved Københavns Universitet Karl Christian Lammers fortælle om den nazistiske skræmmekampagne inden for kunst og kultur, og Mikkel Bolt Phd., adjunkt ved Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, Københavns Universitet vise værker og pege på det komplicerede forhold mellem moderne avanceret kunst og det nazistiske regime.

Dronnngesalen d. 9. april kl 19