Musik på scenen

opera_620x150

Teaterlivet i København udviklede sig enormt i 1700-tallet. Operaen var populær i hofkredse, og Frederik den 4. gjorde i århundredets start det første af flere forsøg på at bringe den store opera til Danmark.

I starten af 1700-tallet lod den musikinteresserede Frederik den 4. et imponerende operahus opføre på hjørnet af Bredgade og Fredericiagade. Men forsøget på at få opera til Danmark kuldsejlede, og det lykkedes aldrig kongen at få en økonomisk fornuftig opera istand.

Mod slutningen af Frederik den 4.s regeringstid var det helt andre ideer, der trængte sig på: Regenten blev ligesom sin kronprins  grebet af pietismen - en kristen bevægelse, der lagde vægt på en personlig og inderlig tro.

Da kronprins Christian snart efter blev til Christian den 6., blev pietismen til statsreligion. Den personlige tro blev herefter gjort til lov: Der var mødepligt ved søndagsgudstjenesten, og de ugudelige dele af det offentlige forlystelsesliv, som f.eks. teaterforestillinger, blev forbudt.

Forbuddet varede indtil kongens død i 1746. Herefter gik det imidlertid hurtigt med at genoplive det københavnske teaterliv. På Kongens Nytorv åbnede teatret Den danske Skueplads, selvsamme teater som i dag kendes under navnet Det kongelige Teater - og netop på denne scene lykkedes det endelig, i århundredets sidste del, at etablere en dansk opera.