Komponisterne og musikken - andet halvår

I anledning af Dansk Komponistforenings 100 års fødselsdag prøver seks unge komponister i 2013 kræfter med at lydudsmykke Den Sorte Diamant store atrium, Skåret.

Andet halvår af 2013 byder på nye værker fra de seks komponister!

Klik på deres navne for at komme direkte til hver enkelt komponist.

Jonas R. Kierkegaard
Ane Østergaard
Morten Riis
Kristian Hverring
Søs Gunver Ryberg
Jonas Olesen


Om projektet

uge 31, 37, 43 og 49
Jonas R. Kierkegaard: The interstellar Drift of 1979

Om komponisten: Jonas R. Kirkegaard er udannet i elektronisk musikkomposition fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og er i dag ansat på Medie- og Sonokommunikation på UC Syddanmark. Jonas R. Kirkegaard arbejder med multikanal-stykker, installationer, musik til computerspil m.m.

Komponisten om værket: "Værket er produceret på en synthesizer (Yamaha CS-50) fra 1979. På den tid var den noget af det mest sofistikerede lydteknologi der kunne købes, givetvis fordi den gav det indtryk, at den kunne genere nærmest alle tænkelige lyde.
I dag lyder den umiskendeligt af 70er-science-fiction-film og lige meget hvordan man programmerer den, emmer den af æstetisk retning eller konsistens.
Anvendelsen af denne type gammel “ny” teknologi, tjener (i hvert fald for denne komponist) til bedre at forstå forholdet til nuværende “ny” teknologi og balancen mellem mulighed og begrænsning. Ligeledes fordres en bevidsthed om at den teknologi der i dag lader til at stille uendelige muligheder til rådighed også med tiden forældes og får et historisk skær over sig."


uge 32, 38, 44 og 50
Ane Østergaard: Tilgroet

Om komponisten: Ane Østergaard udgør sammen med sin laptop Band Ane. I tæt samarbejde lodder de små fikse, pudsige påfund sammen. Med skæve og iørefaldende melodier, haltende beats og delikate støjstumper skabes legende elektroniske popsange med en altafgørende kant. Ane Østergaard har fingrene begravet i elektronikken og et hjerte flydende over af melodiske drømme; hun besidder en til tider naivistisk tone, men også en sikker evne til at nuancere abstraktioner, udforske de komplicerede lag, der gemmer sig i moderne elektronisk musik - samt ikke mindst en flabet sans for break beatets overrumplingskraft.

Komponisten om værket: "Nummeret er inspireret af årstallet 2311 og har den engelske titel: Overgrown."


uge 27, 33, 39, 45 og 51
Morten Riis: dual/laud

Om komponisten:Morten Riis er uddannet i elektronisk musikkomposition fra Det Jyske Musikkonservatorium i Århus, og har dertil en ph.d.-grad fra Århus Universitet. Morten Riis har som lydkunstner udgivet flere albums, udstillet lydinstallationer i Danmark, England, Frankrig, Tyskland og Kina, og optræder gerne ved live-koncerter. I sin musik søger Morten Riis efter de grundlæggende elementer i elektronisk musik: digital og mekanisk kontrol/styring og programmerbarhed, i fascinationen af grænserne for, hvad der er teknisk muligt.

Komponisten om værket: "Ved at placere sig imellem det ikke-hørbare og det hørbare skabes der et rum, hvor bibliotekets egne lyde bliver iscenesat på en ny måde. Rulletrappens sang bliver en lige så stor del af musikkens væren, som en slags rekonfigurering af Atriets egen auditive virkelighed, hvor fraværet af lyd bliver lige så vigtig som nærværet af lyd. Fravær rekonfigureret til nærvær, således også forholdet mellem forgrund og baggrund, det hørbare og det ikke-hørbare. Sålunde opstår en musik, der er skabt til ikke at blive lyttet til, men på samme tid påkræver sig opmærksomhed. Dualitetens paradoks, den paradoksale dualitet."


uge 28, 34, 40, 46 og 52
Kristian Hverring: Surstof (Respiration IV)

Om komponisten: Kristian Hverring er komponist, performer og lyddesigner. Han optræder live under navnet Krishve og bruger her en skiftende samling af hardware til at skabe en helt improviseret lytteoplevelse. Små synthesizere, pedaler, akustiske instrumenter, legetøj – alt der kan lave støj – udgør det lydlige råmateriale. Kristian Hverring studerer elektronisk musik på Dansk Institut for Elektroakustisk Musik (DIEM) på Det Jyske Musikkonservatorium.

Komponisten om værket: "Åndedræt, som funktion og symbol. En af de grundlæggende funktioner i kroppens selvopholdelse. Uden åndedræt, intet fuldstændigt liv. Lyden af luft der trækkes ind og åndes ud, er, om muligt, endnu mere intim og sart skrøbelig end sangstemmen. På trods af ords og toners fravær i almindelig vejrtrækning, er det stadig muligt umiddelbart at genkende personlige karakteristika. Som et uhåndgribeligt fingeraftryk. I et rum som Den Sorte Diamants atrium, får åndedrættet endnu en dimension, når det forstørres via de 12 højtalere fordelt på tre etager. Som at befinde sig i en kæmpe lunge. Indånding. Udånding. Cyklisk bølgebevægelse finder form i kropsvarm luft."


uge 29, 35, 41 og 47
Søs Gunver Ryberg: Arterie

Om komponisten: Søs Gunver Ryberg eksperimenterer i feltet mellem lydkunst og elektronisk musik. Ved at anvende forskellige lydkilder, som f.eks. reallyd der bearbejdes og sammensmeltes med elektroniske lyde, skaber hun nye teksturer som transformerer sig til en stærk kropslig musik. Virkelighedens rå lyd rammes ind af næsten symfoniske former og får sin egen ekspressivitet. Der er hele tiden noget bag ved lyden – bag ved klangen.
Søs Gunver Ryberg arbejder meget med rummelighed, både i musikken og i hvordan musikken er placeret i rummet f.eks. via multikanals højttalere set-ups, flyvende højttalere, lydbrynjer etc. Hun eksperimenterer gerne med forskellige udtryk som video, installation, performance etc.

Komponisten om værket: "Diamanten syder og bobler, materialer hentes frem, brugere fordyber sig og nye slutninger drages og arkiveres. Dette inspirerede mig til at gå på opdagelse i mine arkiver fra egne lydoptagelser ude i verden. Frem boblede lyden af 1500 år gammel, arkiveret information og historie. Små luftbobler fanget i den arktiske is syder og knitrer passioneret inden de forsvinder for evigt. Disse luftbobler afslører tidligere tiders atmosfære og når de opløser sig fra deres frosne form, giver de forskerne et øjeblik af vores fortid. Atriets centrale placering og arkitektur inspirerede mig til at bearbejde og fortolke reallyden ind i et univers, hvor Atriet er kroppens indre med lydene af blodkarrenes sydende og knitrende kredsløb. I dette rum får reallyden nyt liv midt i bibliotekets liv."


uge 30, 36, 42 og 48
Jonas Olesen: Balancer

Om komponisten: Som komponist arbejder Jonas Olesen med elektronisk musik, lyd- og installationskunst. Han driver pladeselskabet BIN, der primært udgiver historisk elektronisk musik, og arbejder pt. som underviser i elektronisk musikhistorie på DIEM i Århus og som koordinator for lydkunstuddannelsen Nordic Sound Art. Med computer og synthesizere skaber Jonas Olesen soundscapes, lydcollager og klangmontager, der oftest har et tonalt tilhørsforhold, men som er behæftet med et væld af ”fejllyde”.

Komponisten om værket: "Værk for 12 højttalere."