Fut i fejemøget – John Mogensen

uge 50, 1971, Dansktoppen, #1

Forfatter: Henrik Smith-Sivertsen

For nøjagtigt 40 år siden gik John Mogensen direkte ind på Dansktoppens førsteplads med "Fut i fejemøget". Sangen blev hans største hitliste- og salgssucces og nåede også ud over landets grænser. Et år senere lå sangen nemlig øverst på Svensktoppen i en svensksproget udgave. Den skæbne havde han nok ikke tilskrevet sangen et par år forinden, for den var blevet kasseret flere gange.

”Et John Mogensen-år”. Sådan var overskriften, da Ekstra Bladet i en lille rubrik i december 1971 kommenterede nyheden om, at John Mogensen var sprunget direkte ind på Dansktoppens førsteplads med sit nyeste udspil. Man mente desuden, at Fut i fejemøget, som var sangen, det drejede sig om, ville ”holde sig langt ind i 1972”. Ekstra Bladet havde ret i begge påstande.

John Mogensen fejer møjet op. I baggrunden ses blandt andre Dansktoppens vært, Jørn Hjorting. Venligst udlånt af Jens-Emil Nielsen, som også er med på billedet.
John Mogensen fejer møjet op. I baggrunden ses blandt andre Dansktoppens vært, Jørn Hjorting. Venligst udlånt af Jens-Emil Nielsen, som også er med på billedet.

 

Fra ulasteligt klædt kvartetsanger til dansktopprovo

1971 havde i høj grad været John Mogensens år. Da han udgav sin første LP som solist, havde han på ingen måde regnet med, at gennembruddet skulle blive så massivt, som det var tilfældet. Mogensen havde tilbragt en årrække i den danske underholdningsbranches periferi, efter han var trådt ud af den så succesfulde Four Jacks-kvartet, som var gået i opløsning ved årsskiftet 1963/64.

Det samme gjorde John Mogensen mere eller mindre, for resten af 60’erne tilbragte han mest som barpianist og som gæst på værtshusene rundt omkring i landet. Han tog voldsomt på i vægt og lod skæg og hår vokse, så de færreste kunne kende den tidligere nydelige og ulasteligt klædte kvartetsanger, da han pludselig slog igennem som solist.

Som det beskrives indgående i Frank Toft-Nielsens biografi, John Mogensen – Livet er kort, tog det lang tid, før John Mogensen fik overbevist andre om, at han i den grad havde fat i den rigtige ende med sit nye materiale. Det fik han så i den grad bekræftet i 1971.

 

Gennembruddet

Der var mange om buddet i 1971, ikke mindst takket være Dansktoppen, som havde affødt en masse nye stjerner på Mogensens felt. 
Læs mere om Dansktoppen i artiklen om den første Dansktoppen. 

Den uge, hvor John Mogensens første singleudspil, Der er noget galt i Danmark, blev testet til Dansktoppen, skulle han ikke alene konkurrere med gamle kendinge som Bent Werther, hans gamle kammerat fra Four Jacks-tiden, og Bjørn Tidmand - men også nye navne som Susanne Lana og Flemming Antony.

Som bekendt havde John Mogensen ikke behøvet at være nervøs, for såvel Der er noget galt i danmark som mange af de andre numre på LP’en faldt i den grad i danskernes smag. Sangen om Dybbøl Mølle, der maler helt ad helved’ til, lå 16 uger på Dansktoppen - heraf seks uger på førstepladsen. Sangen gik også helt til tops på den officielle salgsliste, hvor den var at finde fra slutningen af april til midten af august.

Undervejs havde han også haft Nede i møjet på hitlisterne, og selvom hverken denne sang eller Søndag morgen, som fik to uger på Dansktoppen i efteråret, nåede samme popularitet som forgængeren, må man sige, at Mogensens comeback var lykkedes over al forventning.

Da 1971 gik på hæld, var John Mogensen en af landets mest efterspurgte solister. Derfor var det ikke nogen større overraskelse, at hans nyeste udspil blev testet til Dansktoppen. At den så gik direkte ind på førstepladsen, var det første tegn på, at han endnu en gang havde ramt plet, da han valgte at indspille Fut i fejemøget.

 

En hurtig sang til B-siden

Det er lettere ironisk, at Fut i fejemøget blev så stort et hit. Den havde nemlig været kasseret mange gange undervejs.

Sangen om den gogo-dansende husmoder var skrevet nogle år tidligere og forsøgt afsat til blandt andre Grethe Sønck. Det blev dog ikke til noget, og derfor blev det i stedet komikeren Kai Løvring, der som den første indspillede sangen til en singleplade i 1970. Løvrings udgave, som blev fremført med tyk sydsjællandsk accent af en temmelig lummer karakter, blev bestemt ikke noget hit og udgør primært et kuriøst indslag i sangens historie.

John Mogensen tog den selv op i 1971, fordi han manglede en hurtig sang til en B-side. Den uortodokse politiker Erhard Jakobsen var bestemt ikke enig i Mogensens samfundsdiagnose i Der er noget galt i Danmark. I samarbejde med Flemming Antony indspillede han svarsangen Dybbøl Mølle maler stadig! med direkte og sarkastiske referencer til John Mogensen.

Selvom Jakobsen bestemt ikke var nogen stor sanger, gav pladen så megen omtale, at den lå på salgshitlisten i et par uger i november og december 1971. John Mogensen kunne naturligvis ikke lade Erhard Jacobsen få det sidste ord og skrev og indspillede i hast sit modsvar. Det blev til den ikke mindre sarkastiske og direkte Erhard på melodien til Simon & Garfunkels Cecilia.

I Dansktoppen-sammenhæng var Erhard dødsdømt på forhånd på grund af det politiske indhold, men til gengæld havde man åbenbart ikke problemer med letpåklædte damer, for Fut i fejemøget, som altså blev valgt til B-siden, blev testet i uge 49 og gik som nævnt direkte ind på førstepladsen en uge senere.

 

John Mogensens største hit

I hitlistesammenhæng var Fut i fejemøget ubetinget John Mogensens største hit. Sangen lå på Dansktoppens førsteplads i 11 uger fra debuten i midten af december 1971 til og med den første uge af marts, og det blev i alt til 16 uger på denne hitliste. På salgslisten debuterede sangen på en ottendeplads i dagene op til jul 1971 og nåede helt til tops, da den første liste udkom i begyndelsen af det nye år.

Der blev solgt mange Fut i fejemøget-plader i de første tre måneder af det nye år, for sangen blev liggende på salgslistens førsteplads helt frem til starten af april. I følge årslisten for hele 1972 var det oven i købet den mest sælgende single dette år.

I følge Toft-Nielsens John Mogensen-biografi blev pladen købt af 150.000 danskere. Hvis disse tal er tilnærmelsesvist rigtige, var der tale om den mest sælgende dansktop-single i hele perioden 1969 til 1977. At man dertil skal lægge, at sangen også var et stort hit i Sverige, gør, at Fut i fejemøget i høj grad indtager en særlig position i den danske slager- og dansktophistorie.

 

Nr. 1 på Svensktoppen

Nøjagtigt et år efter, at sangen var braget ind på Dansktoppen, stemte svenskerne for tredje gang i træk Fut i fejemøget ind på Svensktoppen førsteplads. Der blev nemlig lavet en svensk udgave af sangen, som var blevet indspillet af Stefan Rüdén under titlen Sofia dansar go-go. Hans version lå på Svensktoppen i 16 uger og var altså et næsten lige så stort hit i Sverige som herhjemme. Også salgsmæssigt var den en stor succes, for sangen lå på salgshitlisten Kvällstoppen fra slutningen af november 1972 til midten af marts 1973 og var undervejs den mest sælgende single i Sverige i de tre første uger af 1973.  

At sangen også hittede på svensk, hænger sandsynligvis sammen med, at den svenske tekstforfatter, Ewert Ljusberg, havde gjort et usædvanligt fint stykke arbejde. Han fulgte grundlæggende historien i det danske oplæg, men har utvivlsomt brugt megen tid på at få rim og billeder til at fungere optimalt på svensk. Teksten fungerer så fint, at mange svenskere tror, at Sofia dansar go-go er en svensk opfindelse. Det kan man ikke fortænke dem i, for de var bestemt ikke forvænt med danske kompositioner på Svensktoppen.

Sofia dansar go-go var faktisk den eneste danske nykomposition på Svensktoppen i perioden 1962 til 1979, hvor en svensk udgave af Tommy Seebachs Disco Tango fik et par uger på listen. Dette illustrerer fint styrkeforholdet mellem dansk og svensk populærmusik i disse årtier.

Den anden vej rundt var der mindst 70 svenske sange på Dansktoppen i perioden 1968 til 1977, og også i perioden før Dansktoppen var der masser af svenskkomponerede pop- og slagersange på de danske hitlister i danske forklædninger. Dette hang i høj grad sammen med, at Svensktoppen var blevet lanceret allerede i 1962, og at svenskerne dermed var seks år foran danskerne, når det gjaldt nationalsprogede hitlister. At netop John Mogensen og Fut i fejemøget udgør undtagelsen, der bekræfter regelen, afspejler fint hans status og betydning i den danske slager- og dansktopmusikhistorie.

 

Den største

På mange måder rager John Mogensen op over alle de andre kunstnere, som slog igennem via Dansktoppen i de gyldne år fra 1968 til 1977. I den korte tid, hans solokarriere varede, skrev og indsang han en række sange, som hver for sig har levet videre, siden han med ordene ”Old timer – jeg er færdig” faldt om på stamværtshuset Færgegaarden i hjembyen Dragør en aften i april 1977. John Mogensen døde et par timer senere efter et kort og hårdt liv.

Med årene er de fleste blevet klar over, at John Mogensen mestrede den svære øvelse at skrive jordnære tekster af meget høj kvalitet, og derfor er det meget passende, at det var en af hans sange, som ikke alene blev den mest solgte dansktopsang, men også var den eneste, som nåede til Sverige. At det så oven i købet var en sang, mange åbenbart ikke troede på, gør ikke historien om Fut i fejemøget dårligere.

----------------

Se alle John Mogensens placeringer, fx på Dansktoppen, herdanskehitlister.dk.