Bakke snagvendt-sangen

Forfatter: Henrik Smith-Sivertsen

Bakke Snagvendt-Sangen har siden midten af 1970’erne været yderst populær blandt de yngste. Sangen er uløseligt forbundet med dukkerne Kaj og Andrea. Kaj og Andrea har været blandt Danmarks Radios (DR) børneprogrammer mest populære figurer, siden de blev født på skærmen i 1971 sammen med medværterne Povl Kjøller og Kjeld Nørgaard.

Historien

I 1968 oprettede DR en ny afdeling for børne- og ungdomsstoffet, B&U-afdelingen. Efter grundigt forarbejde var man i 1970 klar med et pædagogisk afstemt dansksproduceret program for de 3-5 årige seere. I august 1970 sendte man således for første gang ”Legestue”, som i begyndelsen blev sendt for de mindste hjemmegående børn hver formiddag. Det var i dette program, Kaj og Andrea så dagens lys. Papegøjen Andrea var oprindeligt eneste dukke, da hun for første gang medvirkede i Legestuen 8. marts 1971 kl. 9.30-9.55 sammen med medværterne Kjeld Nørgaard, som også stod bag manuskriptet, og Povl Kjøller, som stod for musikken i såvel dette som de efterfølgende programmer. Godt halvanden måned senere fik hun selskab af frøen Kaj. Kaj og Andrea blev hurtigt meget populære blandt de mindste og det samme blev en del af de sange, som blev brugt i udsendelserne. Musik havde fra starten en central rolle i alle Legestue-programmerne, hvilket havde haft stor indflydelse på valget af værter.

Povl Kjøller, som var uddannet lærer, var ifølge overleveringen mødt en time for sent op til optagelsesprøven til de første Legestue-udsendelser. Da han hev guitaren frem og begyndte at synge, var der dog ingen tvivl, og Kjøller blev hurtigt storleverandør af sange til såvel programmerne med Kaj og Andrea som andre børneudsendelser. En af disse var Snagvendt-Sangen, som blev brugt i en udsendelse i maj 1974. Mens selve udsendelsen desværre er blevet slettet i lighed med størstedelen af de oprindelige udsendelser med Kaj og Andrea, blev selve sangen sikret overlevelse, da den kom med på den LP-plade, holdet bag udsendelserne indspillede en måned senere.

Kaj og Andrea, som pladen og det tilsvarende kassettebånd hed,blev en markant succes og lå blandt andet hele 21 uger på DRs egen Top 20, heriblandt de 6 på førstepladsen og 10 på andenpladsen. Dette betød i praksis, at der i disse 21 uger blev spillet et nummer fra pladen i hver Top 20-udsendelse. I sommeren 1975 valgte man, på trods af stor opbakning blandt de små, at stoppe udsendelserne. Bortset fra en række udsendelser i december 1978, hvor Andrea alene speakede op til en række klip fra tidligere programmer, skulle der gå 21 år, før serien blev genoptaget. I mellemtiden var kendskabet til Kaj og Andrea blevet holdt i live via genudsendelser af programmerne fra 1978 og ikke mindst fortsat salg af pladen. I 1987 passerede det samlede salg således 100.000. I 1990 blev Kaj og Andrea, og dermed også Bakke Snagvendt-Sangen genudgivet på cd og kassettebånd. Dette affødte en ny interesse for Kaj og Andrea, hvilket dog var vand i forhold til, hvad der fulgte et par år senere.

I 1993 var Bakke Snagvendt-Sangen et af de sikre kort, da Povl Kjøller, som havde skrevet såvel tekst som melodi, fik et comeback af dimensioner efter en uannonceret gæsteoptræden på Midtfyns Festival. Her optrådte han med et par af børnesangene fra 1970’erne, heriblandt Bakke Snagvendt-Sangen, for et publikum, som havde set udsendelserne og hørt sangene i deres barndom. Koncerten, som i praksis mere var fællessang, blev en af de mest omtalte fra årets festival. Povl Kjøller blev kult og optrådte de efterfølgende måneder og år med stor succes for disse unge voksne. I forlængelse af Kjøllers popularitet og den store omtale forenedes Kaj og Andrea kortvarigt i ungdomsprogrammet Transit i 1994. Efterfølgende blev en række af de gamle udsendelser atter genudsendt. I 1996 vendte Kaj og Andrea tilbage til skærmen med indspilningen af en række nye programmer, som dog igen var bygget op omkring gamle klip og en masse nostalgi. Først to år senere blev posen rystet for alvor, da man lavede en reel relancering med nye medværter, klip og ikke mindst sange. Enkelte af de gamle sange overlevede dog og blev brugt i de nye programmer, som ikke mindst er blevet meget populære på video og dvd. En af disse var Bakke Snagvendt-Sangen, som altså er kendt og elsket af såvel dem, der var børn i 1970’erne, som deres børn.

Melodien

Melodien til Bakke Snagvendt-Sangen er bygget over to små figurer, som gentages med variationer i henholdsvis vers og refræn. Melodien er ganske simpel og let at lære og synge med på, hvilket i denne sammenhæng i hurtigt grad har været vigtigt. Et centralt element udgøres af en markant vekslen i tempo. Mens refrænet foregår i et ensartet og forholdsvis højt tempo, trækkes dette helt ud i den meget elastiske versdel. Dette gør, at teksten understøttes og ikke mindst, at der kan bygges dramatisk op til pointerne i teksten. I dette tilfælde er det nemlig utvivlsomt teksten, som primært har sikret sangen overlevelse.

Teksten

Den oprindelige målgruppe for Kaj og Andrea-udsendelserne var som nævnt de 3-5 årige. I denne periode udvikles barnets sproglige kundskaber og forståelse sig eksplosivt. Barnet er meget optaget af, hvad tingene hedder, og hvad der er rigtigt og forkert, såvel når det gælder grammatik som frække og forbudte ord. Dette forklarer muligvis, hvorfor de fleste børn i denne alder elsker Bakke Snagvendt-Sangen. Her vendes det hele nemlig på hovedet.

Sangen er bygget op omkring en ordleg, hvor man bytter om på leddene i ord og sætninger. I titlen har man byttet rundt på sna- og ba- i begrebet ”snakke bagvendt” og dermed illustreret, hvad legen går ud på. Refrænet, som indleder sangen, indeholder ganske simpelt en opfordring til at Bakke snagvendt med den begrundelse, at det lyder skægt. Det gør det også, når eksempelvis sodavand efterfølgende bliver til vodasand, flødeskum til skødeflum, og ikke mindst missetand til tissemand. Især sidstnævnte noget søgte, men meget effektfulde eksempel på legen, afføder næsten altid begejstret respons fra de små.

Selve begrebet Bakke Snagvendt er kendt tilbage til midten af 18-tallet. Søren Kierkegaard brugte det således i Tvende ethisk-religieuse Smaa-Afhandlinger, som udkom i 1847, dog i en anden betydning end i Kjøllers sang. I Evald Tang Kristensens samling af Danske ordsprog og mundheld, skjaemtsprog, stedlige talemåder, ordspil og samtaleord, udgivet i 1890, er forbindelsen anderledes klar. Under opslaget snavendt gengives følgende talemåde:

Du bakker snavendt ligesom en pydkølse, der er begge i åbne ender.

Her illustreres ganske fint, hvordan man allerede dengang bakkede snagvendt på flere måder. I 1944 udkom den så vidt vides første bakke snagvendtsang, Jeg sanger en syng, med melodi af Eric Christiansenogtekst af Victor Skaarup under pseudonymet John D. Jensen. På forsiden til noden, som blev udgivet af Tempo Musikforlag, præsenteredes sangen som Den ny ”Bakke snagvendt” sensation. Sangen, som blev indspillet af blandt andre Victor Cornelius og Ole Monty, indeholder en lang række eksempler på denne sprogleg, og ifølge refrænet bakker sangens hovedperson snagvendt, hver-gyng, han vil sange.

Med andre ord var det på ingen måde Povl Kjøller, som opfandt legen og begrebet. At der så er mange, der tror dette, illustrerer fint sangens gennemslagskraft. Sangen er takket været tv, indspilninger, video- og dvd-udgivelser og seneste Internettet, hvor den blandt andet ligger i tre versioner på Youtube.com, blevet holdt i live. På et af klippene, som stammer fra en tv-koncert med Povl Kjøller i 1994, kan man ved selvsyn se, hvilken effekt sangen havde på såvel børn som voksne.

Foruden de allerede nævnte elementer er en Bakke Snagvendt-Sangens helt store styrker, at man selv ganske let kan digte videre. Man skal blot finde et enkelt ord for at lege videre. Kjøller opfandt med andre ord ikke kun et lukket ”værk”, men i høj grad også en ramme for videre bakke snagvendtleg. Man kan således ikke blot synge med, man kan også digte med. Dette er i fin overensstemmelse med formålet fra komponistens side.

Povl Kjøller og børnemusikken

Povl Kjøller (1937-1999) var som nævnt uddannet lærer. Efter årene hos Danmarks Radio var han ansat som seminarielærer frem til sin død. Hans indgangsvinkel til børnemusikken var i høj grad musikpædagogisk med fokus på, at børnene selv skulle kunne udfolde sig musikalsk. Såvel de sange, han skrev til Danmarks Radios børne- og ungdomsprogrammer, som senere kompositioner, var dermed alle i udgangspunktet tænkt som brugssange, som børnene selv kunne synge og spille. Melodierne er derfor generelt ganske enkle. Ud over sangene fra Kaj og Andrea, er især Jeg er en glad lille cowboy, Skovsangen (Vil du med en tur i skoven) og Cykelsangen (Jeg er så glad for min cykel) blevet overleveret til nye generationer og løbende blevet fortolket af andre kunstnere.

På mange måder var Kjøller blandt pionererne, når det gjaldt den såkaldt rytmiske børnemusik i Danmark. I bogen Børn og musik (1993), som Kjøller står som hovedforfatter til, henvises der eksplicitet og udførligt til Bernhard Christensens musikpædagogiske arbejde, og ganske meget peger i retning af, at Kjøller har været endog ganske inspireret af Christensen. Det er således nærmest symbolsk, at Kjøller store comeback i 1993 faldt sammen med udgivelsen af det første af en række albums med opdaterede versioner af kendte og elskede børnesange. Albummets titel var Åh Abe, hvormed der henvistes til den første sang, Aben, som var komponeret af netop Bernhard Christensen med tekst af Poul Henningsen. Hermed blev grundlaget for, at såvel Christensens som Kjøllers sange blev ført videre til næste generation af børn, i princippet lagt samme år.

At det var DR, der stod bag udsendelsen Åh abe er endnu et eksempel på, hvor stor betydning DR har haft på børnemusikområdet siden oprettelsen af B&U-afdelingen i 1968. I praksis har DR været definerende på feltet lige siden og er det stadig. Der er dog ikke mange af de senere sange fra B&U -afdelingen, der har overtrumfet Bakke Snagvendt-Sangen i udbredelse og popularitet.