Sven Türck

Fotograf: Sven Türck

”Verden har fået et fotografiansigt” skrev den tyske kulturteoretiker Siegfried Kracauer i 1927. Han reagerede med betænkelighed på det stigende antal fotografier i aviser og blade, men billederne var kommet for at blive, og de blev endnu flere. I Danmark bidrog reklame- og illustrationsfotografen, Sven Türck (1897-1954), i 1930erne og 40erne til et nyt massemedialt danmarksbillede.

Efter Türcks død overgik en stor samling af negativer og positiver til Kort- og Billedafdelingen på Det Kongelige Bibliotek. Biblioteket har nu digitaliseret over 4000 af disse optagelser og tilgængeliggjort dem på nettet.

Cyklister ved Vesterbros Passage. Fotograf: Sven Türck

I Türcks billeder får vi et indtryk af 1930erne og 40ernes samfund. Byerne er vokset, og landbokulturen er allerede fjern for mange. Kontorister og ekspeditricer cykler gennem gaderne eller nyder fritiden på stranden. Slotte og herregårde er nu turistmål, bindingsværk gøres til nationalromantik, og der skyder nye byggerier op i funkisstil som Hotel Astoria ved Københavns Hovedbanegård og Blidah Park på Strandvejen.

Jægersborg Dyrehave. Fotograf: Sven Türckhttp://www.kb.dk/images/billed/2010/okt/billeder/da/object65387/

Fotografen er dokumentaristen, der er med, når børnene hinker i gården, eller sneen fyger blandt julehandlende på Strøget. Han fanger sollyset og søndagsstemningen under trækronerne i Dyrehaven, og han optager et utal af billeder af historiske bygninger, moderne arkitektur, havne, broer osv. Han vælger sine motiver med omhu og med det sigte at fastholde det smukke, det glade og frie. 1930ernes krise, massearbejdsløshed og sociale nød finder vi ikke i Türcks univers.

Türck er altså også en dygtig instruktør, og ofte lader han det ikke blive ved udvælgelsen af motiver. Han iscenesætter murere, ølkuske og mejerister i arbejde, bedsteforældre, børn og børnebørn om juletræet og solbrune unge kvinder i klitterne. Man ville ikke blive overrasket, hvis de pludselig brød ud i sang som i samtidens populære folkekomedier på film.

Grænsen mellem dokumentation og iscenesættelse er som altid svær at drage. Det interessante ved Türcks billeder er, at vi her er i billedkulturens barndom. Dengang verden fik sit fotografiansigt. Og solskinspigen som i Otto Gelsteds Reklameskibet smilte sit Odolsmil.

Besøg Sven Türcks univers

For yderligere oplysninger kontakt kontaktbiblioteket@kb.dk