Mens du læser

Her kan du finde forskellige teknikker, der er nyttige at bruge mens du læser.

Du kan vælge at læse hele teksten fra den ene ende til den anden, eller du kan klikke på et af linksene i højre side for at komme til et bestemt afsnit.

Læsemåde 

Formålet med læsningen bestemmer hvor hurtigt eller grundigt du skal læse den. 

Der er 3 forskellige måder at læse på.

Oversigtslæse

Punktlæse

Nærlæse

Nærlæse er den mest grundige måde, hvor man ofte:

  • Læser flere gange
  • laver understregning i teksten
  • tager notater
  • fører læselog

Forståelse af ordene

Hvis der ord eller udtryk der gør at du ikke kan komme videre med teksten, så find ud af hvad de betyder. Spørg en kammerat, din lærer eller slå op i en ordbog.

Eksempel
Fra Min egen danskordbog 

Opinion = en offentlig mening; opinionen (en opinionsundersøgelse)

Forståelse af sammenhængen

Tjek din forståelse mens du læser og forklar for dig selv eller en makker hvad der skete i det afsnit du lige blev færdig med. Stands og gå tilbage i teksten hvis der var noget du ikke forstod. Når du er færdig med et kapitel, forklar så for dig selv hvad der skete.

Tomme pladser 

Er der mange tommer pladser i teksten eller er forfatteren tilbøjelig til at fortælle det meste af historien selv?

Mange forfattere vælge bevidst at undlade at fortælle alt for udførligt i teksten. På denne måde tvinges man som læser til at digte med.

Når man blot får at vide at Martins far og mor slog hans hund ihjel, danner man sig et billede af dem. Man udfylder det tomme hul Louis Jensen lavede. Og fylder det ud med et sikkert negativt billede af faren og moren.

Eksempel
Indledningen til Louis Jensen. Skelettet på hjul

Da Martin har haft sin hund i tre dage, slår hans far og mor den ihjel. Den kom løbende helt af sig selv. En efterårsmorgen, da Martin åbner døren, står den under æbletræet.

Stil spørgsmål

Stil spørgsmål til teksten om noget du undrer dig over. Du skal selv prøve at svare på spørgsmålene. Bagefter kan du diskutere dine spørgsmål og svar med andre i klassen. 

Eksempel
Konstrueret

Hvad er det ved Buster der gør at vi bedre kan lide ham end fx Stig Ole? Er Busters forældre gode eller dårlige forældre? Kunne man forestille sig at Buster var til i virkeligheden? Hvad er det for egenskaber der værdsættes i Busters verden og hvordan værdsættes de i den virkelige verden?

Læselog

I læseloggen læser du med "blyanten i hånden." Det betyder at du noterer gode citater, egne kommentarer og forventninger til læsningen.

I læseloggen noteres citater fra teksten som af en eller anden grund gør indtryk på læseren.

Eksempel
Af Bjarne Reuter: Busters verden, 1980

Buster så på hende.
- Du ligner en engel, mumlede han.
Ingeborg fniste.
- Det er nok fordi mit hår er blevet så langt, eller fordi du står og ser på alle de stjerner.
- Måske er du en engel, fortsatte Buster uanfægtet og satte sig tilbage på sengen. Uden at du ved det.
- Årh, hold op. Ikke med de ben. Nå nej for satan tænkte Buster, men sagde ikke noget.

I en kommentar fortælles hvorfor. 

Eksempel
Fra læselog

Buster vil så gerne støtte sin søster der halter fordi det ene ben erlængere end det andet. Men Ingeborg kan ikke se sig som engel fordi hun er handicappet, og Buster kan godt se problemet, men holder sin mund. Jeg synes det er både varmt og sjovt.