Genrer i fortællingens verdener

Hvad er der for en verden handlingen udspilles i?

Fortællingerne beskrives fra de meget urealistiske verdener til den verden der er meget tæt på vores egen.

Fortællingens verden synes mere og mere realistisk.

Fabel

En fabel er en fortælling hvor dyr optræder og tænker som mennesker.

Det er som regel ikke de smukkeste ting ved mennesket der bliver udstillet i en fabel.

 Vi foragter måske i første omgang dyrene, men ser så at historien kunne handle om os selv.

Eksempel
Fra Æsop: Frøen der punkterede

En frø så en okse og tænkte: ”Hvis mit skind ikke var så runkent, ville jeg såmænd være lige så stor.” Den pustede sig derfor op og spurgte sine kammerater: ”Er jeg nu lige så stor som oksen? Da de sagde nej pustede den sig mere og mere op….

Frøen gjorde sig umage og pustede ekstra meget – og så sprnag den i luften.

Opblæsthed ender med at punktere..

Eventyret

I eventyret mødes modsætningerne. Det kan være den kloge ældste bror over for sin yngre og dumme bror. Og altid er det det gode over for det onde.

Eventyret har sine egne figurer der ofte besidder overnaturlige egenskaber. Egenskaberne bruges til at hjælpe helten eller ødelægge ham. Men det gode sejrer altid til sidst.

Eksempel
Fra Bdr. Grimmm. Eventyret om drengen der…

En far havde to sønner. Den ældste var klog og forstod at klare sig alle vegne, men den yngste var dum og kunne ingenting begribe og ingenting lære…

Fantasy 

En fantasy-fortælling begynder ofte i vores kendte verden. Personer herfra bevæger sig ind i en anden verden, som er anderledes end den, vi kender.

Fantasy-forfatteren skaber sin egen verden, der har sine egne mere eller mindre overnaturlige væsener, sin egen geografi og sin egen plante- og dyreverden.

Eksempel
Fra C.S.Lewis: Løven, heksen og garderobeskabet, 1950

Lucy er gået ind i et garderobeskab. …Efter ti minutter nåede hun frem og opdagede at lyset kom fra en lygtepæl… Og et øjeblik efter kom en højst besynderlig person ud fra træerne og trådte ind i skæret fra lygtepælen… Fra livet og opad lignede han et menneske, men hans ben var formet som en geds, og i stedet for fødder havde han gedeklove…

Science-fiktion 

Science-fiktion består af science (videnskab) og fiktion (fortælling): Det er altså fortællinger der har et videnskabeligt indhold.

Handlingen er ofte placeret i en mere eller mindre fjern fremtid, og viser hvad videnskaben måske kan føre med sig. Det kan være i på andre planeter, men også på Jorden, kun fantasien sætter grænser for hvad der kan ske. Fx som Svend Åge Madsen der lade sin person få indopereret et fjernsynssignal i sit øje.

Eksempel
Af Svend Åge Madsen: Skabt for hinanden, 1995

…I begyndelsen prøvede de at lave en forstærker. Indtil de fandt ud af det allerletteste var at koble signalet direkte på synsnerven. Nogle få chips der omsætter signalet, en ganske lille operation, og man har fuldtids beskæftigelse. På internethinden. Selvfølgelig kan man ikke se klart hvad der sker omkring en, så længe det er tændt. Hvorfor skulle man også det?…

Magisk realisme

Magisk realisme foregår i vores kendte verden, men pludselig sker der noget der ikke burde kunne ske. Louis Jensen lader fx vand stige op gennem græsset og danne en vandkasse som man så mod betaling kan gå ind i – uden at blive våd.

Alt er hverdagsagtigt indtil der sker mærkelig ting. Og pludselig er verden igen helt almindelig.

Eksempel
Af Louis Jensen: Manden i vandkassen,1998

…dernæst hev han op i bukserne, satte sig ned og åndede kraftigt ind og ud. Til sidst lukkede han øjnene og sad helt stille.

Så kom vandet.

Det steg op fra jorden, op mellem markedspladsens græs og blomster. Det var en stor, firkantet vandplade. Den blev højere og højere. Nu var græsset under vand.

Mytisk fortælling 

En mytisk fortælling handler om guder og helt specielle personer. I myten forklares også hvordan man opfatter fx verdens skabelse og som ved Odysseus hvordan de dødes verden ser ud.

Myter kendes fra hele verden. Fx fortællinger om gamle nordiske guder som Thor og Odin, der kan minde om den græske gude- og helteverden.

Eksempel
Af Odysseuses rejse til Hades (Underverdenen) , gammel græsk myte.

Kirke gave os et sort fårog en vædder med, da vi sejlede fra øen. Dem skulle vi ofre når vi nåede frem. Skibet skulle vi lægge til ved bredden af Okeanos og så vandre videre, til vi nåede en klippe – lige hvor to af underverdenens floder løber sammen, ildstrømmens og sukkenes flod…

Historisk fortælling 

I den historiske fortælling er handlingen lagt i en tid som forfatteren har lyst til at fortælle en historie fra. Forfatteren lever i en helt anden tid, men forsøger at leve sig ind i hvordan det gik til dengang da…

Det er altså en faktionsgenre hvor forfatteren ofte fortæller om rigtige historiske begivenheder.

Eksempel
Fra omtalen af Palle Lauring: Ulv i viking, 1957

Ulv og Gerd lever i vikingetiden og er blevet tilbage i landsbyen, mens deres far er på vinkingetogt. En dag ser de skibenes sejl i det fjerne – og det kommer til at betyde vikingetogt også for Ulv. Imens bliver der fejde hjemme i bygden..

Realisme – hverdagsfortælling 

Rigtig mange fortællinger handler om vores egen tid og personer som er mere eller mindre almindelige. Det er også hverdagsbegivenheder,der dog løftes ud af det alt for almindelige (hvem ville gide læse det). Det kan fx være Bjarne Reuters Buster som har en stor fantasi og gåpåmod selv om han bestemt ikke har det for nemt.

I den realistiske genre møder man også kriminelle (krimigenren), heste (hestebøger), spioner og andet godtfolk.

Eksempel
Af Bjarne Reuter: Busters verden, 1980

Buster så på hende. - Du ligner en engel, mumlede han. Ingeborg fniste. - Det er nok fordi mit hår er blevet så langt, eller fordi du står og ser på alle de stjerner. - Måske er du en engel, fortsatte Buster uanfægtet og satte sig tilbage på sengen. Uden at du ved det. - Årh, hold op. Ikke med de ben. Nå nej for satan tænkte Buster, men sagde ikke noget.

Erindring – biografi

Gode fortællere kan skrive om deres eget liv så læseren bliver revet med ind i deres verden.

Det er ikke fiktion, men fortællinger om virkelige begivenheder som da Peter Freuchen var heldig og skyd en sæl så han sammen med sin makker fik næring og nyt liv på et tidspunkt hvor de var lige ved at dø af sult.