ISTERNIA (1979)

Tilbage til værkfortegnelsen

For marimba (dyb version af Nr. 164a, ved Gert Sørensen/Thomas Teisner).

Varighed: 10´

Værknummer: 164c


VÆRKNOTE: ISTERNIA (1979) for marimba.

“Isternia” er navnet på en lille by på den græske ø Tinos. Under et ophold dér blev jeg inspireret af den tidløse ro, der udstrålede fra byens skulpturelle, skinnende-hvide labyrintisk-harmoniske trappegader, og af lydenes perspektivdybde på baggrund af stilheden (stilhed i en by!). Trods stilheden fornemmede man konstant livfuldhed, tilstedeværen og aktivitet. Stykket synes selv at besidde en vis tidløs, eller rettere genreløs karakter, formidlet af arketypisk-enkle melodier, der “kubistisk” flyttes frem og tilbage, spændt op imod traditionelle grund-metre. På den måde ”Isternia” beslægtet med senere værker som ”Sonora” (for fløjte og harpe), ”Zigzag” (for percussion) og ”To mediterrane meditationer” (for klaver). Værket, som oprindeligt er skrevet for cimbalon, er versioneret for marimba (´høj version´) af Gert Sørensen og for marimba (´dyb version´) ved Gert Sørensen/Thomas Teisner).Per Nørgård

PROGRAMME NOTE: ISTERNIA (1979) for marimba solo.

“Isternia” is the name of a little town in the Greek island Tinos. During a stay there I was inspired by the timeless peace that emitted from the shimmering white sculptured steps. The work was originally composed (1979) for cimbalom solo but was later rewritten for other instruments and the piece seems to possess a certain timeless or rather ´genre-less´ character; this is effected through the use of archetypal melodies and metres. In this respect the work is related to my “Zigzag” for percussion (1981), “Sonora” (for flute/harp) and ”To mediterrane meditationer” (for piano). A version of “Isternia” for marimba solo (high version) was later arranged by Gert Sørensen (and a ´deep version´ by Gert Sørensen/Thomas Teisner).Per Nørgård