LIGHT OF A NIGHT (PAUL MEETS BIRD) (1989)

Tilbage til værkfortegnelsen

For klaver solo.

Baseret på Beatles-sangen “Blackbird“.

Skildpadde-Tango/A Tortoise´s Tango (Nr. 213) Light of a Night – Paul Meets Bird, samt Esperanza – Hermit Crab Tango (nr. 304) kan opføres som en samlet suite – med titlen ”Animals in Concert” (1984/1997)” – m.a.o. med engelske værk/satstitler.

Til Aki Takahashi.

Varighed: 3’

Værknummer: 251


VÆRKNOTE: LIGHT OF A NIGHT (1989) – Paul Meets Bird – for klaver solo.

”Light of a Night” for klaver indgår i “Animals in Concert”, en engelsk-titlet kvarter lang suite af dyreinspirerede klaverstykker bestående indtil videre af: 1. A Tortoise´s Tango – Skildpadde-tango (1984) 2. Light of a Night – Paul Meets Bird (1989 3. Esperanza – Hermit Crab Tango (1997). Stykkerne kan opføres samlet eller enkeltvis.

”Light of a Night – Paul Meets Bird” er et ´viderekomponeret arrangement´ for klaver af sangen ´Blackbird´ (bestilt af pianisten Aki Takahashi). Som nogle vil mindes lod The Beatles den smukke solsortesang ledsage af en (tilsyneladende) ´live´ solsort-sang. Det er denne autentiske (?) fuglemotiv-verden, der i stykket væver sig ind i og ´smittes´ af Beatles-melodien, så noget helt tredje kommer ud af det – en slags Fugle-rockballade (. . . eller måske snarere: en Beatles-fuglesang?)

Per Nørgård

PROGRAMME NOTE: LIGHT OF A NIGHT – PAUL MEETS BIRD (1989) for piano solo.

“Light of a Night – Paul Meets Bird” is the second piece in a suite, Animals in Concert, for piano (´A Tortoise´s Tango´ (1984), ´Light of a Night – Paul Meets Bird´ (1989) and ´Esperanza – Hermit Crab Tango´ (1997)). The pieces can be performed together or one by one.“Light of a Night” was commissioned by pianist Aki Takahashi. It is a “reworked” arrangement for piano of the Beatles-song ”Blackbird”. As some of us will recall, the Beatles on “The White Album” let the beautiful song to the blackbird be accompanied by an (apparently) live blackbird song. It is this authentic bird-motif world that in “Light of a Night” weaves itself into the Beatles melody and in turn is gradually infected by it, so that a completely new third entity ensues: A kind of Bird-rockballad (or maybe it is a Beatles-birdsong?)

Per Nørgård