EXPANDING SPACE (1985)

Tilbage til værkfortegnelsen

Elektronisk tilstandsmusik i tre dele, for bearbejdet Synthesizer (Roland Jupiter 8) og Hindsberg (Grand piano) – begge v. Per Nørgård – og reallyde (havbrænding).

1. Najads (I-II)

2. From the Ever More Distant Stars

3. Night of Splendour.

Foreligger kun i båndversion (indspillet og produceret af Per Nørgård og udgivet på MC/cassettebånd af Fønix Musik 1985-86).

Varighed: 80’

Værknummer: 224


VÆRKNOTE: EXPANDING SPACE (1985). Elektronisk tilstandsmusik i tre dele, for bearbejdet Synthesizer, klaver og reallyd.

1. Najads (I-II)

2. From the Ever More Distant Stars

3. Night of Splendour.

De på selskabet ”Fønix” udgivne musikcasetter under titlen ”Expanding Spaces”, berører en ikke-rytmisk side af det musikalsk-meditative. Det er en musik, hvor det ´strømmende´ element er gennemgående; associationer til vand er især knyttet til delen ”Najader” (”Najads – I-II”) – som titlen antyder, men den lydlige vandkarakter er kun hvad angår en (af-og-til-tilbagekommende) brændingsbølge gengivet ved autentiske vandoptagelser (af ”surf” fra Stillehavet udenfor Santa Cruz). Al øvrig ´vandrislende-dryppende-brusende-strømmende´ lyd er musik komponeret af mig og indspillet via forskellige elektroniske og akustiske instrumenter (især Synthesizer Roland Jupiter 8 og Hindsberg grand piano) i mit eget studie.

Det er nok især en musik man kan meditere til, men dens ”tidløse” karakter er også således at man kan lytte til den som ”baggrund”, uden – som ved muzak og klassisk baggrundsmusik – at irriteres over ´temaer´, der egentlig fordrer opmærksomhed.

Per Nørgård (1985)

PROGRAMME NOTE: EXPANDING SPACE (1985). Electronic music i three sections, for synthesizer (Roland Jupiter 8), piano and real sounds.

1. Najads (I-II)

2. From the Ever More Distant Stars

3. Night of Splendour.

These electronic pieces, released by the Danish ”Fønix” label on music cassettes (MC), touches the meditative element of music, but more in a non-rhythmic (or free rhythmic) than a pulsating, minimalistic way. The music is often ´streaming´ and the association to water is obvious, especially in “Najads”. Sometimes a real sound recording of water (from Santa Cruz by the Pacific Ocean) is integrated, but most of the time different kind of ´water music´ and ´water sounds´ are composed and recorded by me, via different electronic and acoustic instruments in my own studio. The idea is a music that could give a meditative experience, but also a music that could be used as “ambient” or “background music”, without the disturbing elements, like in ´muzak´ and elevator music, of small discreet themes calling for your attention, but doing nothing with it…

Per Nørgård (1985)