GONDELLIED (1984)

Tilbage til værkfortegnelsen

For baryton og cello.

Tekst: Fr. Nietzsche.

Version af 3. prolog fra operaen Det Guddommelige Tivoli (se Nr. 199).

Denne version af GONDELLIED kan opføres sammen med PLUTONIAN ODE (Nr. 214b)

– i nævnte rækkefølge – under titlen IN EXTREMIS (1984).

Til Karl Antz egnet.

Varighed: 6’

Værknummer: 217a


VÆRKNOTE: GONDELLIED (1984) for baryton og cello.

”Gondellied” er en tonesætning af et sent Nietzsche-digt. Det er en version for baryton og cello af den 3. prolog fra min opera ”Det Guddommelige Tivoli”, der handler om den schweiziske skizofrene kunstner Adolf Wölfli (1864-1930), men, udover Wölfli´s egne tekster, i tre prologer anvender tekster af Ted Hughes, William Shakespeare og Friedrich Nietzsche.

Per Nørgård (1984)

Værkinformation: Baryton/cello-versionen af ”Gondellied” kan opføres sammen med ”Plutonian Ode” (for baryton og cello) fra samme år – med ”Gondellied” som første sats – under titlen ”In Extremis”(1984), dette værk arrangeret til Karl Antz og John Ehde´s duo af samme navn.

PROGRAMME NOTE: GONDELLIED (1984) for baritone and cello.

”Gondellied” is a composed to a poem by Nietzsche from his late years. It is a solo version of the 3rd prologue in my opera “The Divine Circus”, about the schizophrenic artist Adolf Wölfli (1864-1930), using his texts, besides for the three prologues with texts by Ted Hughes, William Shakespeare og Friedrich Nietzsche.

Per Nørgård (1984)

Work information: The Baritone/cello-version of ”Gondellied” may be performed together with “Plutonian Ode (for baritone and cello) with the title ”In Extremis”(1984). I. Gondellied. II. Plutonian Ode