Bogen som kunstværk

Asger Jorn, Tal R, Per Kirkeby m.fl.:

 

En stor udstilling i Den Sorte Diamant viser for første gang et dansk overblik over den voksende genre kunstnerbøger. Udstillingen OPSLAG NEDSLAG – Danske kunstnerbøger viser i en række tværsnit værker fra seks årtier - både bøger af mastodonter som Asger Jorn, Per Kirkeby, Sven Dalsgaard og Tal R og en række helt nye værker af bl.a. Amalie Smith og Lea Porsager.

 En kunstnerbog er ikke en bog om kunst, men slet og ret en bog som kunst. Kunstnerbogen er et værk i sig selv og kan samtidig fungere som en formidling af en række udtryksformer som foto, tegning, grafik og tekst.

Der er i disse år fornyet interesse for kunstnerbøger. Herhjemme er genren blevet genstand for selvstændig akademisk forskning, nye udgivelser og bogmessen One Thousand Books. Og i New York er kunsterbogsmessen New York Art Book Fair vokset eksplosivt de sidste ti år og tiltrækker nu mere end 30.000 besøgende og kunstnere fra 30 lande.

OPSLAG NEDSLAG viser seks tværsnit i kunstnerbogens historie og stilistiske univers, som den på dansk grund har udviklet sig siden slutningen af 1950’erne og frem til i dag. Sigtet ligger på den tematiske og materielle spændvidde gennem nedslag, der sætter fokus på mediet, tilblivelsen, stilretninger inden for genren og den historiske kontekst. Udstillingens temaer perspektiveres desuden via otte hovedkunstnere, hvis kunstnerbøger på forskellig vis belyses gennem rumlige installationer og supplerende kunstværker.

Den masseproducerede kunstnerbog har siden 1950’erne været en velegnet måde, hvorpå kunstnerne kunne distribuere deres kunst uden om gallerier, museer og andre institutionelle begrænsninger. Materielt set spænder bøgerne vidt: fra Sven Dalsgaards små pamfletter distribueret pr. post og til Martin Larsens værk i otte bind på lige knap 6.000 sider; fra standardbøger og til værker, der på forskellig vis eksperimenterer med omslag af sandpapir, eller som Per Kirkebys smukke blå, tid er helt og aldeles blå!

På udstillingen kan man også få lejlighed til at se pionerværket Fin de Copenhague (”Københavns endeligt”), som Asger Jorn og franskmanden Guy Debord udgav i 1957. Jorn og Debords kulørte montageværk har et omslag af såkaldt matricepap (et restprodukt fra avisproduktionen), der har en helt særegen stoflighed. Matricepappet betyder, at oplagets 200 eksemplarer alle har et unikt omslag. For første gang siden bogen blev trykt i maj 1957 er flere eksemplarer til stede i samme rum, idet udstillingen viser hele seks eksemplarer. Værket er med tiden blevet et stort samlerobjekt.

Udstillingen har desuden fokus på processen fra materiale til bog, idet man kan se aldrig tidligere udstillet materiale fra private arkiver tilhørende bl.a. Tal R, Bjørn Nørgaard, Jesper Fabricius, Lene Adler Petersen og Asger Jorn.

En femtedel af værkerne vil være udstillet, så gæsterne kan bladre i dem.

Det er en særdeles levende og aktuel praksis, der vises på Det Kongelige Bibliotek, der efter sammenlægningen i 2017 med Danmarks Kunstbibliotek, vil besidde landets suverænt største samling af kunstnerbøger.

Udstillingen er kurateret af Thomas Hvid Kromann, ph.d. og forsker på Håndskriftsamlingen. Kromann er specialist i kunstnerbøger og medredaktør på standardværket Danske kunstnerbøger (2013).

Hovedkunstnere: Asger Jorn, Per Kirkeby, Tal R, Jesper Fabricius, Sven Dalsgaard, Martin Larsen, Bjørn Nørgaard, Lene Adler Petersen, Supplerende værker af: Amalie Smith, Henrik Have, Lasse Krog Møller, Christian Vind, Albert Mertz, Per Højholt, Jytte Rex, K.J. Almqvist, Eva Kinch Brønsted, Lea Porsager m.fl.

Fotos kan downloades fra www.kb.dk/pressphoto

For yderligere information kontakt udstillingskoordinator, Christina Back, 91 32 42 26, chrb@kb.dk.

 

Fredag 30. september til 11. marts 2017

Udstillingslokalet Rotunden-01

OPSLAG NEDSLAG

Danske kunstnerbøger