Med harpen i centrum

 

Harpen og harpenisten er til dagligt at finde i Det Kgl. Kapel, og det kunne være Nina Schlemm man hørte spille blomstervalsen fra Nøddeknækeren i orkestergraven. At harpen kan andet end at være et orkester instrument kan man høre på Diamant-Ensemblets koncert 14. marts.

Det er dog ikke blomstervalsen der er spilles, men udelukkende fransk musik. Harpen blev opfundet i Frankrig, og konkurrerende fabrikanter kappedes om at få de største komponister til at skrive for instrumentet. Det ene firma bestilte et værk hos Claude Debussy, og det andet fulgte straks efter og bestilte et hos Maurice Ravel. Maurice Ravels l’Introduction et allegro er således det første værk, der til fulde udforsker den moderne harpes klangmuligheder.

Den tredje franske komponist, André Jolivet, viser med stykket Chant de Linos fra 1944, at også hans generation fandt plads til instrumentet. Jolivets ambition var at bringe musikken tilbage til sin antikke og originale karakter, som her i Linus’ sang, der er baseret på historien om den mytologiske musiker Linus fra antikkens Grækenland. Jolivet mente, at musik skal være en klanglig manifestation direkte relateret til det universelle kosmiske system! Chant de Linos var oprindeligt for fløjte og klaver, men Jolivet komponerede den om til fløjte, harpe og strygertrio, og mon ikke harpens klanglige univers har bragt ham tættere på sit mål.

Den danske komponist Niels Rosing-Schow (f. 1954) har kastet et kærligt blik på Claude Debussys klaverpræludier og har arrangeret fire af dem til DiamantEnsemblet med harpe.

Tirsdag 14. marts kl. 20
Dronningesalen  
DiamantEnsemblet med soloharpenist Nina Schlemm

Billetsalg i Diamantinformationen (man-lør 8-21) og på www.billetlugen.dk: Standard 165 kr. Diamantklub 125 kr. Studerende 90 kr.
Pressefotos kan downloades og bruges frit – fra www.kb.dk/pressphoto.
Mere information hos: Musikproducent Jesper Egelund, jepe@kb.dk – tel: 91 32 42 25