Sophia Kalkau og Ursula Andkjær Olsen

Ny udstilling med poesi og fotokunst: Cirkelbryder

Sophia Kalkau og Ursula Andkjær Olsen foran videoværket Gennem Sort i udstillingen.

Det vibrerer i Diamantens kælder. Ursula Andkjær Olsens viltre tekster løber ned over væggen, de bølger mod trommehinderne som lyd. Ordene fletter sig ind imellem Sophia Kalkaus monumentale kunstværker, der breder sig som store fotoserier og enkelte skulpturer på gulvet. Kom indenfor og oplev udstillingen Cirkelbryder, der for første gang giver en introduktion til de to kunstneres mangeårige samarbejde. En hyldest til mødet mellem ord og billeder, stemmer og blik. 

Sophia Kalkau og Ursula Andkjær Olsen er blandt Danmarks mest fremtrædende navne inden for henholdsvis billedkunst og litteratur. De har hver sin succesfulde karriere, men har gennem et årti også arbejdet sammen. Ikke som et kunstnerkollektiv, der producerer fællesværker, men ved hver især at skabe værker, der går i dialog med udspil fra den anden part. De deler en lyst til med humor og alvor at undersøge de konventioner, der bestemmer, hvad vi kan tænke, se og sige. Andkjær Olsen og Kalkau beskriver selv samarbejdet som en kunstnerisk tvekamp, der minder om at slå smut: 

Vi plumper sten i den samme sø! Når stenene rammer vandet, opstår der cirkler. Cirklerne breder sig og skubber sig ind i hinanden, de brydes og skaber nye mønstre.” 

To formsprog
Sophia Kalkau er som billedkunstner kendt for et enkelt formsprog: Udgangspunktet er ofte en række geometriske grundformer og hendes egen krop, der danner afsæt for gådefulde fotografier og skulpturer.Værkerne balancerer på en hårfin grænse mellem det genkendelige og det ubestemmelige: Er det en massiv kugle eller en skygge, er det en bule eller et hul, vi ser på? 

Ursula Andkjær Olsens tekster kredser tematisk om magt, teknologi, krop, natur og samfund. Hun skriver konsekvent udogmatisk og undersøgende, og i hendes bøger danner modsætninger og uforenelige positioner koordinaterne i et rum, som hele tiden udvider sig hen imod et mere fuldt billede af verden. 

Cirkelbryder giver for første gang en samlet introduktion til de to kvinders kunstneriske makkerskab. På udstillingen kan man blandt andet se de håndskrevne manuskripter til Andkjær Olsens første roman Krisehæfterne (2018) sammen med Kalkaus billedspor til bogen – en fotografisk serie af mystiske, blåsorte genstande, rum og landskaber. Desuden kan Kalkaus monumentale fotoserie Off White/Solen er Hvid (2014) opleves. Det har ledsagende tekst af Andkjær Olsen, der til lejligheden indgår i et nykomponeret lydværk af den britiske komponist Juliana Hodkinson. 

Om kunstnerne
Sophia Kalkau er uddannet fra Det Kgl. danske Kunstakademi og har siden begyndelsen af 1990’erne udstillet hyppigt i både ind- og udland, heriblandt på Glyptoteket, i Malmø Kunsthal og Maison du Danemark. Senest Stoffet og Ægget på Kunsten, Museum of Modern Art Aalborg. Hun er gennem årene blevet tildelt adskillige priser og hædersbevisninger. I 2018 modtog hun Kunstkritikerprisen for sin udstilling Line of Circles, vist på Sorø Kunstmuseum, og året forinden blev udstillingen præmieret af Statens Kunstfond. I 2015 blev hun tildelt Statens Livsvarige Hædersydelse. 

Ursula Andkjær Olsen debuterede med Lulus sange og taler i 2000 og har siden udgivet en lang række digtsamlinger – og senest den anmelderroste roman Krisehæfterne. Hun har skrevet tekster og dramatik til opera og sceniske værker heriblandt Sol går op, sol går ned og Den bedste af alle verdener. Hun er uddannet cand.mag. i musikvidenskab og filosofi fra Københavns Universitet og har gået på Forfatterskolen 1997-99. I dag er hun rektor på Forfatterskolen. Hun har modtaget adskillige priser, er medlem af Det Danske Akademi og blev i 2017 tildelt Statens Livsvarige Hædersydelse. 

Fredag 20. september til lørdag 18. januar
Rotunden, Den Sorte Diamant:
Cirkelbryder 

Torsdag 19. september kl. 17
Rotunden, Den Sorte Diamant
Udstillingsåbning
Gratis adgang. Tilmelding er ikke nødvendig, men pladsen er begrænset.

 

Udstillingsåbning
Gratis adgang. Tilmelding er ikke nødvendig, men pladsen er begrænset.