Lee Friedlander - America by Car

8. juni 2012 - 1. september 2012 Det Nationale Fotomuseum


Montana, 2008 © Lee Friedlander, courtesy Fraenkel Gallery, San Francisco (udsnit)

Den legendariske amerikanske dokumentarfotograf Lee Friedlander tegner i 192 sort-hvide fotografier et sælsomt portræt af det moderne USA set fra en bils indre.

I løbet af det seneste årti har Friedlander (f. 1934) kørt USA tyndt i forskellige udlejningsbiler. Uden nogensinde at træde ud af bilen har han gennem bilruderne dokumenteret det moderne USA’s ikoner og excentriske sider, som de viser sig i det hverdagslige.

Gennem udstillingens mange billeder kommer man igennem storbyer, åbne vidder, majestætiske bjerglandskaber, og man kommer helt tæt på nogle af de mennesker, Friedlander mødte på vejen. Men alt er rammet ind og holdt på afstand af bilens interiør.

America by Car er udgivet som bog i 2010 (D.A.P, Fraenkel Gallery) og har været udstillet på Whitney Museum of American Art i New York og på Timothy Taylor Gallery i London.

USA set fra en bil
Bilen indtager i America by Car en allestedsnærværende rolle i billederne, hvor forrude, sidevinduer, side- og bakspejl fungerer som billedrammer for et bredt udsnit af motiver fra typiske amerikanske landskaber.

Friedlander har gennem hele sit mangeårige virke arbejdet i et visuelt formsprog, der udtrykker det moderne livs kaotiske og flygtige vilkår ved brug af udstillingsvinduer, spejle og skilte til at skabe flere lag i billedet, forvride perspektivet og blokere udsigten.

I America by Car skaber han visuelle møder, hvor rat og instrumentbræt støder sammen med klassiske amerikanske landskaber, moteller, monumenter, trucks og vejskilte. Ofte får man også et glimt af Friedlanders spejlbillede i sidespejlene.

Amerikansk selvforståelse i humoristiske glimt
Der er noget indadvendt og tilbagetrukket over Friedlanders portræt af det amerikanske samfund. Men der strømmer også en varme og humoristiske glimt ud af billederne, der reflekterer den amerikanske selvforståelse og de mytiske fortællinger, der knytter sig til rejsen gennem det store land.

America by Car kan ses som en opdateret udgave af den klassiske amerikanske dannelsesrejse kendt fra f.eks. Jack Kerouacs beat-roman On the Road. Serien fornægter heller ikke et slægtskab med den lange tradition for fotografiske skildringer af USA som eksempelvis Walkers Evans’ American Photographs fra 1938, Robert Franks The Americans fra 1958 og Stephen Shores American Surfaces taget i 1972 -73.

Sociale landskaber
Friedlander er mest kendt for sine ”sociale landskaber”, som han selv kalder sine dokumentariske billeder af gadeliv. Han blev i slutningen af 1950’erne en del af kredsen af toneangivende og nytænkende dokumentarfotografer i New York som Robert Frank, Garry Winogrand og Diane Arbus. Deres nyskabende æstetiske principper har været med til at skabe et nyt dokumentarisk billedsprog, der har inspireret utallige fotografer.

I 2005 blev Friedlander hædret for sit mangeårige betydningsfulde arbejde med Hasselblad-prisen.