Jim Campbell: Material Light

TIDLIGERE UDSTILLING

11. februar 2011 - 16. april 2011 Det Nationale Fotomuseum

Campbell regnes i USA blandt de mest innovative og banebrydende kunstnere i begyndelsen af det 21. århundrede. Med undtagelse af enkelte gruppeudstillinger har Campbell aldrig tidligere udstillet i Europa.

Udstillingen på Det Nationale Fotomuseum der efterfølgende blive vist i Vancouver, bliver således den første større præsentation af denne enestående kunstner i Danmark. Udstillingen produceres i nært samarbejde med kunstneren og hans galleri Bryce Wolkowitz i New York.

Skønt Campbells udgangspunkt er teknologisk, er det ikke i elektronikken, man finder essensen af hans kunst. Campbell manipulerer og omskaber informationsteknologi og LED-lys til en slags informationsalderens visuelle haiku-digte.

Han undersøger i sine foto- og videobaserede værker på den ene side menneskers bevægelser i rum, på den anden side den menneskelige perception af disse bevægelser. Mange af Campbells tidlige værker er interaktive, idet beskuerens tilstedeværelse påvirker hastigheden af de levende videobilleder.

I de nye værker som vises på denne udstilling, er fascinationen af menneskelig bevægelse bevaret i form af det motiviske indhold, men i kraft af Jim Campbells vedholdende arbejde med lav opløsning er de lige så meget en udforskning af visualitetens grænse.

På Campbells lavtopløste LED-baserede skærme bliver virkeligheden ind imellem næsten ulæselig for øjet, men samtidig besynderligt genkendelig for hjernen, næsten som var de erindringer fra fremtiden.

Campbells innovative teknikker transformerer den mediemæssige flygtighed, der omgiver os – lige så vel som vores forhold til medierne.

Artist's talk med Jim Campbell fredag 11. februar kl. 17 i Blixen salen. Gratis adgang.

Hør museumsinspektør Jens Erdman Rasmussen fortælle om udstillingen i Kunstpausen:

Omtale

Jim Campbell gør os klogere på, hvordan vi sanser bevægelse, hvordan vi danner billeder, hvor tricky et fænomen som tid er, og hvor interessant et fænomen det at tage et skridt egentlig er.
  Politiken


Men hvis man fordyber sig lidt i de drømmende, bevægelige, på én gang abstrakte og konkret motiviske LEDværker, så får man en unik sansebåren erkendelse af, hvordan kombinationen af selve kommunikationskanalen og hjernens aktive konstruktionsarbejde er det, der skaber billedet.
Mette Sandbye, Weekendavisen

Fra udstillingen




Jim Campbell: Reconstruction 1, 2002.
27 x 36 x 8 cm. Custom elektronik, 192 LED’er, støbt plastik.
Foto: Sarah Christianson
 


Jim Campbell: Fundamental Interval Commuters, 2010.
85 x 110 x 7 cm. Custom elektronik, 1728 LED’er, Duratrans-print, behandlet Plexiglas.
Foto: Sarah Christianson  




Jim Campbell: Church on Fifth Avenue, 2001.
72 x 33 x 17 cm. Custom elektronik, 768 LED’er, behandlet plexiglas.
Foto: Sarah Christianson
 

Udstillingen er afsluttet