Adam Jeppesen: The Flatlands Camp Project

TIDLIGERE UDSTILLING

10. februar 2012 - 28. april 2012 Det Nationale Fotomuseum, Den Sorte Diamant
Udsnit af værk fra udstillingen
Udsnit af værk fra udstillingen

Udstillingen viser Adam Jeppesens nyeste værker optaget på hans rejse fra Arktis gennem Nord- og Sydamerika til Antarktis. 487 dage var Jeppesen alene undervejs og det er der kommet en samling melankolske, stemningsfulde landskabsbilleder ud af, som kunstneren i udstillingen præsenterer som en totalinstallation.

Der er noget grundlæggende romantisk over projektet The Flatlands Camp Project. Jeppesen begav sig som en ensom vandrer ud på en udmattende rejse til den yderste grænse, hvor det moderne samfunds pejlemærker forsvandt og den vante tidsfornemmelse fortonede sig.

 

Derfor blev billederne, Jeppesen dagligt tog, nødvendige for at bekræfte hans indtryk og oplevelser. Kun hans billeder kunne fortælle, at et øjeblik faktisk havde fundet sted.

Men selvom billederne bærer aftryk af personlige erfaringer, indtryk og oplevelser, er der ikke blot tale om private fotografiske optegnelser og de enkelte værker har ikke meget lighed med det almindelige rejsefotografi. Snarere taler de ud over det personlige og ind i en almengyldig virkelighed. Som basale tilkendegivelser af, at verden findes. Eller måske rettere: at verden fandtes på den måde i det øjeblik. Projektet peger således også tilbage på fotografiets udgangspunkt – at fange og fastholde verden i et øjeblik. 

Det detaljeret registrerende udtryk iblandet en gådefuld, melankolsk stemning er et distinkt kendetegn ved Jeppesens arbejde. Grænselandet mellem drøm og dokumentar fastholdes i The Flatlands Camp Project, men her eksperimenterer han også med print- og trykkeprocessen, og enkelte billeder har spor efter grus eller lys, der er trængt ind i kassen med negativer i løbet af rejsen.

Normalt kasseres den slags billeder, men Jeppesen bruger her tilfældet på en bevidst æstetisk måde, der er med til at tilføre billederne en aura af noget flygtigt og ufærdigt. Derved udfordrer han selve billedets værdi som dokument og erindringsmateriale.

Adam Jeppesen er et af nyere dansk fotografis største talenter. Han markerede sig internationalt med serien Wake, der udkom som bog på det anerkendte forlag Steidl i 2008.

The Flatlands Camp Project er støttet af: Statens Kunstfond, Statens Kunstråds Billedkunstudvalg, Fogtdals Fotografpriser, Ragnvald og Ida Blix' Fond og Ebba Celinders Legat.

Læs mere om Adam Jeppesen på hans hjemmeside eller besøg hans galleris hjemmeside.

Udstillingen er afsluttet