TrondheimSolistene med Alisa Weilerstein

tirsdag 4. september 2018 kl. 20:00 Dronningesalen
Alisa Weilerstein. Foto: Harald Hoffmann
Alisa Weilerstein. Foto: Harald Hoffmann

KØB BILLET

Standard  210 kr.
Diamantklub  150 kr.
Studerende  110 kr.

 

  Månedligt nyhedsbrev:
Kultur i Diamanten


Følg os:
Instagram

Lidenskab, perfektion og rå intensitet

Er tre fundamentale ingredienser, når TrondheimSolistene hugger deres musikalske grundsten til.

Orkestret har i 2018 indgået et flerårigt kunstnerisk partnerskab med den prisvindende amerikanske cellist Alisa Weilerstein. Den første markering af samarbejdet er er en indspilning af Haydns to cellokoncerter og Schønberg´s Verklärte Nacht, og det er det program, man kan høre i Dronningesalen på denne koncert. 

Om samarbejdet siger Alisa Weilerstein: ’Jeg kunne ikke være lykkeligere; at indgå i et kunstnerisk partnerskab med TrondheimSolistene er helt særligt for mig. Jeg kunne ikke bede om mere engagerede kunstnere at samarbejde med. Vores kemi var tydelig fra de allerførste toner vi spillede sammen…' 

Om Verklärte Nacht

Det mørke, romantiske og intense tone-digt Verklärte Nacht 'Illustrerer ikke en bestemt handling eller drama, men det er begrænset til at skildre natur og udtrykke menneskelige følelser', som citeret fra Schönberg selv. Verklärte Nacht er baseret på et digt af samme navn skrevet af Richard Dehmel, som i sig selv var et psykologisk portræt. 

Program: 

Joseph Haydn: Cellokoncert nr. 2 i D-dur 

Joseph Haydn: Cellokoncert nr. 1 i C-dur
-       Pause    -
Arnold Schönberg: Verklärte Nacht (første stryge orkester version), rev. 1943 

 

 Imellem dette hypnotiserende værks syngende linjer formår ensemblet fra Trondheim på samme tid at være pulserende, rytmisk intense og omhyggeligt præcise. Denne bedrift slog mig helt omkuld. Hvis det er noget de putter i vandet, vil jeg gerne have det på flaske

- Geoff Brown om Trondheimsolistenes indspilning af Verklärte Nacht, The Times
★★★★★

Youtube: Alisa Weilerstein spiller Elgars cellokoncert

Koncerten er støttet af Knud Højgaards Fond og Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for musik.